Rallydebut

Så har då grabbarna gjort riktig rallytävlingsdebut idag! Rallylydnaden finns inte som officiell hundsport i Sverige än, så alla tävlingar är dock inofficiella. Det var Eslöv som höll sin första tävling någonsin i grenen, med 23 anmälda hundar till nybörjarklassen. Det var bara jag från vår träningsgrupp som var med, men däremot deltog också vår instruktör Kerstin med sin softy Anjalis.

Östen startade som nummer sex. Han inledde med att vara lite för intresserad av en luktfläck just där han skulle börja, vilket gjorde att det tog några meter innan han var riktigt med på noterna. Därefter gick han jättebra med perfekt kontakt och förighet. Fast vid ett moment där man ska backa med hunden mittemot sig så klyddade det lite. Han satte sig snett mitt emot mig, istället för rakt, två gånger om, vilket gav några minuspoäng. I övrigt var det jättefint och domaren berömde oss för kontakten och skrev "Kanonrunda" i kritiken!

Sudden startade näst sist. Han var också lite okoncentrerad i början och det tog lite längre för honom att förstå att vi faktiskt var mitt inne i en tävling. Vid backandet krånglade det lite även för honom, främst när han skulle tillbaka till utgångspositionen då jag valde att ta honom höger runt mig istället för direkt in på vänster sida. Man får göra vilket man vill, men jag tog vänster håll med Östen och ångrade mig sedan, varför jag tog höger med Sudden - och ångrade det... Tyvärr tyckte domaren att jag hade haft lite för kort koppel, så där försvann ytterligare något poäng. I kritiken stod ändå "Mycket bra runda".

Östen fick 96 poäng (av 100) och kom fyra, medan Sudden fick 93 poäng och kom sexa! Det får man ju vara nöjd med. Varsitt ben vann de också, som de smaskade i sig när vi kom hem. Vann gjorde Kerstin och Anjalis på 98 poäng - efter en himla snygg runda! Grattis!!!

Allra mest nöjd är jag ändå med Sudden utanför tävlingsbanan. Han var så tyst, lugn och fin trots alla hundar överallt! Han har väldigt lätt för att stressa upp sig och bli pipig när det är en massa andra hundar runt omkring, och särskilt om han inte riktigt vet vad som förväntas av honom. Men vi har tränat på detta under hela våren nere på Brukshundsklubben, och det har hela tiden blivit bättre. Idag var det lite eldprov för honom - skulle han klara det bra även på bortaplan och med nya hundar? Japp, det gjorde han!!!

Bilder från Bjärred

Häromkvällen tog Fredrik en sen tur ut till Långa Bryggan i Bjärred med kameran, medan jag nattade Felix. Detta är några av de fina bilderna han tog:










Glad midsommar!


Rallygrabbar



Äntligen är hundarna av med sina trattar och livet börjar bli som vanligt igen. Än så länge har de inte förändrats direkt, mer än att Sudden blivit hungrigare! Vilket är trevligt, eftersom han annars ofta bara tittar på maten och ser ut som att han tänker "jaha, samma skit idag igen" för att sen gå därifrån.

I Felix liv händer det mycket nu, krypförmågan har kompletterats med en första tand som tittat upp i underkäken! Han är mer harmonisk och gladare nu än någonsin, säkert en kombination av att han slipper mjölken och att han kan roa sig själv på ett annat sätt än förr.





Igår var Sudden och jag, tillsammans med Kia & Bigge samt Carina & Vittra, hos Marie Strauss för en liten "kick-off" inför sommarens jaktträning. Vi kommer att träna gemensamt med sikte på jaktprov, och kände att vi behövde någon som kunde titta på oss och ge oss lite goda råd att tänka på. Vi hade kanske tänkt oss att hundarna skulle få apportera, med se det fick de inte! Istället tränade vi lydnad och stadga för att dämpa våra lite övertända vovvar. Och oj vad det var nyttigt! I slutet var de riktigt lugna och fina och i alla fall jag hade fått en hel del nytt att fundera över!

Dagen idag hade Östen avslutning på sin rallylydnadskurs. Vi hade en liten avslutningstävling med en nybörjarbana. Eftersom vi bara var sju stycken fick även Sudden starta, han är ju ändå alltid med på ett litet hörn på träningarna. Tävlingen gick alldeles utmärkt för vår del - Östen och Sudden blev delade ettor med vars 99 poäng av 100 möjliga! Poängavdragen kom för Östens del av ett långsamt läggande och för Suddens av ett snett sittande vid ett tillfälle. I sommar ska vi nog komma ut på någon riktig tävling också!

Krypande bebisen!



I söndags trillade polletten äntligen ner hos Felix! Numera är det inte bara "framvagnen" som rör sig framåt utan även den "bakvagn" som tidigare mest agerat ankare. Så fort går det förstås inte än, men med stor målmedvetenhet kravlar han runt för att plaska med hundvattnet, stoppa in händerna i videoluckan, banka på Östens tratt och hitta på allehanda annat bus. Hastigt fick vi slänga ut några stora växter som stod på golvet (är det någon som vill ha dem?) efter att Felix grävt i krukorna samt tömma hyllor i riskzonen. Men roligt är det, och i Felix ögon har det tänts en ny liten låga sedan han upptäckt att han numera faktiskt "kan själv"!

Ungefär samtidigt fick vi veta att Felix är mjölkallergiker. Det var inte lika roligt. Jag har misstänkt det ett tag då han vägrat äta, kräkts, kliat sig i ögonen eller låtit konstigt efter att ha ätit mjölkprodukter. På BVC var de inte alls lika övertygade som jag i mina misstankar, vilket innebar att det dröjde onödigt länge innan vi fick besked. Men nu är det följande som gäller: varken Felix eller jag (så länge jag ammar) får äta någon form av mjölkprodukter! För min del innebär det en del problem, då min kost plötsligt blivit vegansk. För Felix del är det än så länge inte så stor grej, vi undviker bara burkarna med mjölk i. Gröt och välling har han hela tiden vägrat äta ändå. Värre blir det väl när han blir lite större och inte får äta samma sak som de andra barnen, men vi hoppas att allergin ska växa bort som den ofta gör!!!!

På fredag ska vi ta stygnen på hundarna. Det är inte bara Östen och Sudden som kommer se det som en befrielse, mina knäveck längtar också efter att slippa trattar!

Cykelbyxor är bra att ha!

Nu har det gått tre dagar sedan Pojkarna Vov kastrerades. Östen knallar runt här hemma med sin tratt som om han aldrig gjort nåt annat, fastnar då och då i möbler men sliter sig snabbt loss. Tratten har förstås blivit lite bucklig. På promenaderna slipper han tratten, och nu bryr han sig inte mycket om såret. I torsdags vägrade han däremot att gå, då bara la han sig ner hela tiden för att slicka. Såret är jättefint, och verkar läka hur bra som helst.

Sudden har det varit lite krångligare med. Tratt gick bara inte att ha på, han fick av sig den hur vi än gjorde. Därför blev det en hel del möjligheter för honom att slicka på såret som nu är lite mer irriterat än Östens. Alternativ till tratt har dock inte saknats. Vi började med en bakåframvänd t-shirt, där svansen stack ut ur halslinningen. Dessvärre fanns där precis plats för en liten tunga också som alltså kunde slicka vidare på såret. Istället satte jag en kompress, men den pillade Sudden snabbt bort. Igår kom jag på snilledraget att klä på honom mina gamla cykelbyxor! Det är ju ändå inte så inne längre med såna, så jag klippte hål i rumpan på dem och kavlade upp benen. Nu ser Sudden riktigt käck ut! Han slickar utanpå byxorna men kommer inte åt såret. I kombination med lite penicillinsalva som jag grävt fram ur gömmorna här hemma hoppas jag kunna få ordning på läkningen.

Felix är numera inte längre rädd för tratt-Östen, utan bankar glatt på tratten när Östen kommer för att tigga smörgåskex. Nya favoritleksaken är dessutom Suddens avlagda tratt, som man kan ha oanat roligt med!

Nästa helg hoppas jag att stygnen är tagna och allt är läkt, för då har jag lite planer för grabbarna. Östen har avslutning på rallylydnaden med en tävling och Sudden ska träna stadga och fotgående. Hoppas planerna går i lås, för det har de båda förtjänat.

Ett svårt beslut

Idag har både Östen och Sudden blivit kastrerade. Jag har länge och väl funderat på saken medan Fredrik varit mer tveksam. Det var inget lätt beslut att ta, men när vi väl var överens ringde vi och bokade tid direkt. Vi visste ju att vi antagligen skulle ångra oss annars. Vilket vi väl också har hunnit göra - flera gånger om - innan det idag var dags.

Dom blev kastrerade på Bruksgården utanför Svedala. Vi lämnade dem tidigt i morse och redan klockan två ringde de och sa att vi kunde hämta hem dem. Sudden var de hjärtligt trötta på eftersom han hållit en djursjukvårdare heltidssysselsatt med att laga och sätta på honom tratten... Denna tänkte han nämligen inte alls ha på sig! Vid ett tillfälle lyckades han ta av sig tratten men behålla snöret kvar runt halsen, vid ett annat tog han först av sig tratten och bröt sig sen ut ur det rum han var förvisad till. Så plötsligt kom en trattlös Sudden inknallandes i receptionen!

Här hemma har han sluppit tratt och istället haft våra hökögon på sig hela tiden. Han bryr sig inte så mycket om såret och säger man till honom så låter han bli det (åtminstone så länge vi är i närheten). Östen har accepterat sin tratt och navigerar redan bra mellan möblerna. Men så har han ju haft tratt förr.

Det blir ett par jobbiga veckor framöver nu när hundarna ska övervakas ständigt och Felix ska räddas från att bli nermejad av trattar (vilket för övrigt redan hänt två gånger, med påföljd att han nu börjar gråta så fort han ser Östen i tratten...).

Men sen ser vi fram emot två hundar som inte bryr sig om tikdofter, som inte genom sin blotta uppenbarelse provocerar fram utfall från mötande hanhundar (ofta av det mindre slaget), som är lite mer fokuserade i arbete samt - inte minst - inte är benägna att själva slåss. Lika mycket ser jag kanske inte fram emot all extra päls de lär få, eller det extra hullet som nu riskerar att lägga sig runt deras midjor. Men fördelarna överväger, och med en liten Felix i familjen känns det som precis rätt beslut att ta.

Trädgårdsmys

Med nya stolsdynor och nytt parasoll säsongsinvigde vi igår vår "uteservering"! Så härligt det är att kunna sitta ute och äta. När vi sen stannade kvar och tog ett glas vin efter att Felix hade gått och lagt sig tiltade det förstås i hundarnas skallar och ingen av dem (framför allt inte Sudden) kunde slappna av och lägga sig att sova. Istället busades det friskt när inte diverse bollar och andra leksaker apporterades in till matte...

image407
Busfröet Felix med mat runt hela munnen.

image408
En vattengrogg åt Felix...

image409
... och varsitt glas vin åt mamma och pappa.

image410
Huvudstudie av Östen.

image411
Samt av Sudden Jämför gärna med äldre bilder, tagna före deras makeover!

Idag, söndag, ägnade Sudden och jag förmiddagen åt jaktträning - framför allt stadga, lydnad och passivitet - på Järavallen ihop med nio andra mattar och elva hundar! Allihop var lugna och duktiga - bortsett från något svalkande dopp i sjön som utfördes utan kommando... :-)