Ett svårt beslut

Idag har både Östen och Sudden blivit kastrerade. Jag har länge och väl funderat på saken medan Fredrik varit mer tveksam. Det var inget lätt beslut att ta, men när vi väl var överens ringde vi och bokade tid direkt. Vi visste ju att vi antagligen skulle ångra oss annars. Vilket vi väl också har hunnit göra - flera gånger om - innan det idag var dags.

Dom blev kastrerade på Bruksgården utanför Svedala. Vi lämnade dem tidigt i morse och redan klockan två ringde de och sa att vi kunde hämta hem dem. Sudden var de hjärtligt trötta på eftersom han hållit en djursjukvårdare heltidssysselsatt med att laga och sätta på honom tratten... Denna tänkte han nämligen inte alls ha på sig! Vid ett tillfälle lyckades han ta av sig tratten men behålla snöret kvar runt halsen, vid ett annat tog han först av sig tratten och bröt sig sen ut ur det rum han var förvisad till. Så plötsligt kom en trattlös Sudden inknallandes i receptionen!

Här hemma har han sluppit tratt och istället haft våra hökögon på sig hela tiden. Han bryr sig inte så mycket om såret och säger man till honom så låter han bli det (åtminstone så länge vi är i närheten). Östen har accepterat sin tratt och navigerar redan bra mellan möblerna. Men så har han ju haft tratt förr.

Det blir ett par jobbiga veckor framöver nu när hundarna ska övervakas ständigt och Felix ska räddas från att bli nermejad av trattar (vilket för övrigt redan hänt två gånger, med påföljd att han nu börjar gråta så fort han ser Östen i tratten...).

Men sen ser vi fram emot två hundar som inte bryr sig om tikdofter, som inte genom sin blotta uppenbarelse provocerar fram utfall från mötande hanhundar (ofta av det mindre slaget), som är lite mer fokuserade i arbete samt - inte minst - inte är benägna att själva slåss. Lika mycket ser jag kanske inte fram emot all extra päls de lär få, eller det extra hullet som nu riskerar att lägga sig runt deras midjor. Men fördelarna överväger, och med en liten Felix i familjen känns det som precis rätt beslut att ta.

Kommentarer
Postat av: Maria & Meia

Jag tycker det verkar som om ni tagit helt rätt beslut och Meia ser fram emot att kunna leka med båda pojkarna Bus....samtidigt!

Här är det bara en att hålla ögonen på, kan knappt tänka mig vad jobbigt det måste vara att ha tre. Tur att du har Felix till hjälp som trattvarnare :)

Postat av: Kia

Klart att det är rätt beslut om det känns som det bästa för er.Står absolut bakom er!

kia

2008-06-04 @ 23:57:55
Postat av: Emma, Skott & Krut

Va skönt att allt verkat gått bra... det där med tratt är ingen rolig historia!!

Hoppas att dom snart slipper dom....



Kramar från oss

2008-06-05 @ 03:15:49
URL: http://dualdogs.dinstudio.se
Postat av: Carina

Aha...det var det som var dagen D. Helt rätt beslut tycker jag! Jag brukar kastrera allt av hankön som kommer innanför mina dörrar ;-) De får faktiskt det mycket bättre sen. Lugnare och mer fokuserade. Om några månader kommer du se full effekt.



Sudden verkade ju bli pigg fort efter operationen ler Han vänjer sig nog snart vid tratt ändå.

2008-06-05 @ 07:08:30
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Sara

Hörrödu Carina, är det verkligen en så bra strategi alltid? ;-)

2008-06-05 @ 19:23:24
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Carina

he he...varför tror du jag är singel? ;-)

2008-06-05 @ 19:51:57
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Lena

Nu tycker jag mig ana hets mot folkgrupp igen!!!!!!

2008-06-05 @ 20:14:32
Postat av: Carina

ha ha ha

2008-06-05 @ 20:28:19
Postat av: Salsa

Å era stackare... Min matte och husse pratar om nåt som heter sterilisera, och att det är för mitt eget bästa. För då är det mindre risk för livmoderinflanktion eller vad det nu hette. Hur som helst så låter det lite läskigt med operation, så jag försöker låta bli och löpa så ofta istället så kanske jag slipper, men jag tror inte det... De verkar rätt bestämda. Hoppas ni ändå kommer gilla mig lite, fastän ni inte har såna där bollar kvar, eller vad matte nu förklarade...

2008-06-05 @ 21:35:23
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

Tycker att det verkar var helt rätt beslut. Speciellt nu när ni snart har en rörlig Felix, inte så kul om han skulle råka komma imellan två hormonstinna hanhundar.



Oscar hälsar sudden och Östen välkomna till Det"klubben"

2008-06-06 @ 12:32:18
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Zico-Bus

Jag tycker inte synd om er och ni blir definitivt inga "DET". Jag har en storebror NELSON som blev kastrerad för ca 7 år sedan och han är defintivt inget "DET". Han är en HE-MAN och bestämmer över mig i alla lägen. Jag tycker han är BÄST! (Matte säger att hon var väldigt tveksam och ledsen före detta ingrepp på N., men har sedan insett att det bara funnits fördelar. Nelson har inga kommentarer :D )

Tass & Kram

Zico

2008-06-06 @ 20:33:53
Postat av: Helene & Wallander

Helene säger: Förstår att ni tagit ett svårt beslut, men så klart är det det rätta för er.



Som tiden rusar iväg så är de jobbiga veckorna snart passerade.



Wallander frågar: Östen/Sudden, kommer ni oxå att dofta så där konstigt som min kompis Guinness gör? När jag lärde känna honom så doftade han kille, nu vet jag inte riktigt vad han doftar, inte kille inte tjej, men något mittemellan skulle jag nog säga, men det går hur bra som helst det oxå. Ni kommer ändå alltid vara de fina killarna Östen & Sudden. Men lova att ta det lilla lugna med LILLEBROR.



2008-06-07 @ 17:16:01
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback