Snyggaste jackan!

Sudden och jag fick (som ni kunnat ana av bilderna i förra inlägget) en supersnygg fleecejacka i championpresent av Kia och Lena! Den överlämnades tillsammans med tårta under lördagens utställning - och jag lovar Kia, jag blev faktiskt överraskad! Jag höll för övrigt på att förstöra hela överraskningen genom att springa iväg och fixa barnmat till Felix istället för att stanna och äta tårta direkt med de andra...

image399
Är den inte superläcker?! Jag är övertygad om att den hade en avgörande del i Suddens framgångar på workingtestet!!! Kan förresten passa på att tacka Eva för lånet av visselpipan och Kerstin för lånet av retrieverkopplet, mina egna hade jag lämnat hemma... Smart, Sara!

Här kommer några bilder till från helgen:

image400
Felix sover sig igenom hela workingtestet...

image403
Diza och Grappa busar hellre än ställer upp sig snyggt.

image404
Kia och Diza.

image405
Grappa och Lena.

image406
Torbjörn och Östen.

Skånskt dubbelarrangemang

I fredags kväll tog jag pick och pack, dvs. hundar, bebis och make samt en herrans massa prylar, och gav mig av till Frostavallen för att tillbringa helgen i andra härliga flatägares (och flattars) sällskap! Vi sov alla fem på hotell, vilket faktiskt gick väldigt bra. Felix uppförde sig exemplariskt och gjorde vad han kunde för att charma vår supertrevliga domare (Inger Karlsson) inför helgens tävlingar... Fredrik å sin sida hade kameran med sig för att kunna dokumentera hela evenemanget, och många fina bilder blev det. En del av dem visas här, andra kommer att läggas ut på FRK Skåne/Blekinges hemsida.

På lördagen var det inofficiell utställning, med ungefär 50 hundar. Jag visade båda våra hundar, med ganska mediokert resultat. Sudden blev femma i jaktklass och Östen fyra i öppen klass. Ingen av dem fick HP, men båda fick ganska fin kritik:

image390
Sudden: "Elegant 2,5 årig hane, välskuret huvud. Uttrycket störs av något ljusa ögon. Bra hals och rygg, något kort kors, vilket ger honom glad svans i rörelse. Välanpassad benstomme med bra vinklar fram och bak. Rör sig utmärkt. Bra pälskvalitet. Väl presenterad."

image392
Östen: "Trevlig 5-årig hane. Maskulint huvud, vänligt uttryck. Bra hals, rygg, aningen kort kors. Utmärkt benstomme, bra vinklar fram och bak. Rör sig med drive, stil och elegans. Något glad svans. Utmärkt päls. Väl presenterad."

Jag har alltså två glada hundar - som om jag inte visste det förut... ;-)

image393
Östen och jag pussas efter att han erövrat sin fjärdeplacering.

På söndagen var det workingtest. Jag startade bara med Sudden, och eftersom jag sedan skulle vara funktionär hade jag förtur på alla stationer. Det var förstås smidigt för mig, men workingtestet gick även i sin helhet både snabbt och smidigt.

Sudden och jag började på station nummer tre. Den låg ute på en äng och bestod av en enkelmarkering och ett riktat närsök, dvs. en dirigering. Sudden spikade båda två ursnyggt, och vi belönades med full pott - 20 poäng! Efteråt fick jag höra att domaren blivit lite nervös över att övningen skulle vara för enkel efter att ha sett oss (vi var först på stationen), men i slutändan var det faktiskt bara vi som klarade den med full pott i nybörjarklass.

image394
Glad hund (kolla dock svansen, här är den precis lagom hög...!) och matte efter avklarad station.

Nästa station (nr 4) var två enkla vattenmarkeringar. En funktionär satt ute i en båt och kastade dummiesar, en inåt land och en snett bortåt. Här dabbade Sudden och jag oss kraftigt. Jag visste att varje extra kommando gav avdrag, men slängde ändå ut ett dussin... På väg in med den första dummien la Sudden ner apporten i vattnet just när han fick fast mark under fötterna och skakade sig. Då sa jag (helt i onödan) "apport" för att han skulle ta upp den igen (vilket han förstås gjorde och lämnade i hand). När det var dags för den andra markeringen hade jag tänkt till (jo, jag lovar!), och visslade honom över den kritiska punkten när tassarna nådde sjöbotten - dock inte en gång utan TRE! Med lika många avdrag, förstås. Så istället för att lägga dummien i vattnet la Sudden den framför mina fötter - och skakade sig... Tja, det blev ändå 9 poäng kvar till slut.

image395
Här väntar vi på att dummien ska skjutas ned...

image396
Den enda tillåtna skakningen - dvs. efter avlämnad apport.

Vår tredje station (egentligen nr 5) var en enkelmarkering som hamnade uppe på krönet på en jättebrant backe. Här gällde det verkligen att hundarna hade farten med sig för att överhuvudtaget komma upp - var sen bara hjärnan också inkopplad när de väl var uppe så kunde det gå riktigt bra! Sudden kom upp, men hade sen helt glömt var dummien landade... Han kollade lite på kastaren och sökte sen runt uppe på backen en stund, innan han gav sig ut i skogen bredvid för att sen sätta full fart ned för backen mot mig igen - utan dummy. Jag blåste stoppsignal och skickade ut honom igen, och då hittade han dummien direkt! 12 poäng blev det.

image397
Här står jag och tittar upp mot backkrönet med bekymrad blick. Skulle han hitta dummien eller ej?

Sen var det dags för ett litet närsök (station 1). Två dummiesar skulle plockas in. Det gjorde Sudden snabbt och lätt, men fick lite avdrag för att han visade en tendens till att vilja söka vidare med dummy i munnen. Jag fick vissla för att han skulle komma in med den första apporten. Det blev 15 poäng där.

image398
Tjoho, jag hittade en!

Den allra sista stationen för vår del (nr 2) var en enkelmarkering som landade på andra sidan en ganska hög stenmur. Där bakom var det högt gräs vilket skapade svårigheter för hundarna. Sudden fick leta en stund men hittade sen sin dummy, och vi fick 17 poäng på stationen.

Sammanlagt skrapade Sudden ihop 73 poäng, vilket räckte till en fjärdeplats i nybörjarklass!!! Är supernöjd med resultatet! Tyvärr var det bara tre som placerade sig...

Vi var inte riktigt i närheten av att vinna det prestigefyllda priset Skånes bästa dual purposehund 2008 - som gick till den hund som placerade sig bäst på utställningen och workingtestet. Detta gick istället till den såväl duktiga som vackra Inkwells Best Wishes! Stort grattis till dig, och alla andra hundar med mattar och hussar som presterade så gott ni kunde under dagarna två!!!

Grattis Östen!

Idag fyller vår älskade fine gosse Östen fem år!!! Tänk vad fort tiden går! Det var ju inte så länge sen han bara var en liten valpis, och nu är han redan medelålders. Åtminstone vad gäller den fysiska åldern, mentalt sett är han fortfarande en liten rackarunge med en räv bakom varje öra! Ikväll blir det tårta, som sig bör. Här kommer en liten bildkavalkad om Östens liv och leverne...

image377
Östen 4,5 vecka. Detta var andra gången vi såg honom, och när jag såg hans vackra huvud visste jag att det var HONOM jag ville ha!

image376
4,5 veckor gammal Östen tillsammans med sina bröder Totte och Nalle. Tyvärr vet jag inte vem av dem som är vem på bilden...

image388
Sex veckor, tillsammans med husse.

image389
Sju veckor, apporterar sin första pinne...

image385
Tillsammans med sin tomtesko, 10 veckor gammal.

image378
12 veckor gammal.

image387
4-5 månader gammal Östen på besök i ett stall. Foto: Fredrika Ekman.

image379
Östen 1,5 år, hösten 2004.

image383
Lydnadsträning 2005.

image386
Midsommarfirande sommaren 2005. Foto: Fredrik Miegel.

image382
Sommaren 2006.

image381
Sommaren 2007, vid flatshowen på Svaneholm.

image380
Sommaren 2007, apporteringsträning i Tvedöra.

Tack Kia, för att vi fick köpa denna underbara hund!!!

Extreme makeover

Inför nästa helgs Skånska dubbelarrangemang på Frostavallen, med utställning och workingtest, var det nödvändigt att snygga till hundarna (har ju dessutom fått "klagomål" här på bloggen för att de hade vildvuxen päls...). Så idag packade jag in bebis och hundar i bilen och for till Hässleholm för att få dem trimmade av Carina!

image372
Carina i färd med att avhippifiera Östen.

image373
Sudden och Vittra pustar ut i skuggan efter vilda lekar i trädgården under tiden.

image374
Felix sitter och tittar på. Han föreföll inte särdeles intresserad av hundtrimning. Kanske blir det annorlunda när moppen ska trimmas så småningom...?

image368
Sudden före...

image369
... och efter.


image370
Östen före...

image375
... och efter.

Visst blev de fina?!? Östens trimning uppskattades dock inte helt av hans husse, som liknade honom vid en golfspelande moderat som nyss fått en egen lyxyacht i konfirmationspresent av sin far... (Ta nu inte illa upp, ni eventuella golfspelande moderater som läser här!)

STORT TACK, CARINA, FÖR HJÄLPEN!!!

Kvällspromenad med familjen

I gårdagens härliga kvällssol gick (åkte för Felix del) vi en lång promenad allihop, och mellanlandade i den stora hundrastgården i Värpinge. Det var lite för varmt för hundarna för att springa ordentligt, men vi hade rätt mysigt ändå! Här kommer lite bilder från utflykten.

image354
Sudden orkade förstås springa lite trots värmen.

image355

image358
En liten kissepaus...

image359
... och sen full fart igen.

image360
Östen tog det dock lite makligare.

image361

image362
Jodå, det finns svarta borzoier (rysk vinthund)! Eller så är det bara Sudden...

image363

image364
Felix gillade maskrosorna bäst!

image365
Sudden poserar.

image366
Sudden igen.

image367
Östen föredrog att ligga och vila i skuggan istället.

Lek med bilder

Härligt vårväder innebär mycket utevistelse och lite bloggande. I underbar kvällssol träffades Lena och jag med hundarna i vitsippeland i torsdags. De stora grabbarna fick apportera lite, och som uppskattad avslutning springa fritt på ett fält. Östen och Guinness busade ihop, och Sudden fick leka med Grappa. Grappa sprang så gott hon kunde, med insåg snart att hon aldrig skulle vare sig orka eller kunna leka tafatt med Sudden. Istället la hon sig ner och väntade in honom mellan hans ruscher. Smart tjej!

Sudden tränade bana på agilityn i måndags, och gjorde det med bravur. Visar man bara honom en boll först så blir det otroligt tryck i honom! Idag ska han upp till bevis när det är månadstävling nere på klubben. Östen får också hänga på, på "gamla meriter"!

Kvällsuppdatering:
Sudden var kanonduktig på agilitytävlingen!!! Han vann hoppklassen, som var den enklaste med bara 4-pinnarsslalom! Därmed slog han också Östen, som var lite övertänd och hoppade på mig och drog i tröjan istället för att gå in i slalomen direkt... I den svårare agilityklassen konfronterades Sudden för första gången med ett 12-pinnarsslalom. Han kom visserligen fel in i det (vilket innebar att vi blev diskade), men jobbade sen hur snyggt som helst sig genom alla pinnarna! Sen hoppade han över lite kontaktfält här och där, men det har vi ju bara precis börjat träna på. Jag är verkligen supernöjd med honom! Östen kom trea i agilityklassen, han fixade slalomen utan fel men eftersom vi krockade med varandra mellan två hinder och ett kontaktfält hoppades över så blev det 10 fel ändå.

Dåligt med fotande på sistone, men lite bildlekar hinner man alltid med innan sovdags... Här kommer några nya:

Tillskruvad bild av Fredrik som spelar kubb. (Foto: Fredrik Miegel)
image348

"Fejk-hdr" av bajstunna och ginst på Kobjer:
image349

En bild ur samma hoppgungesekvens som i förra inlägget, men där jag lekt lite med oskärpa och ljus:
image350

Fredrik på Malta i snöstorm:
image351

En snigel som har bråttom:
image352

Slutligen, Mölndal i Göteborg:
image353