Hoppetoss

Jag har inte riktigt hunnit skriva på sistone, men det innebär förstås inte att vi har legat på latsidan här. I söndags var t.ex. busgrabbarna ute och gick varsitt spår som legat i 18-19 timmar. Östen började jättefint men avbröts efter kanske 50 meter av ett rådjur som hoppade fram bara några meter framför honom! Sen var det lite svårt att koncentrera sig, han ville ju gärna följa båda spåren samtidigt... Efter omständigheterna gick det ändå rätt bra. Sudden spårade däremot riktigt bra (som det väl anstår en champion?). Han blir bättre och bättre för varje spår han går! Deras kompis Xon, en tollare, var också med. Han har alldeles nyligen introducerats för viltspår, men visade sig vara en riktig talang!

Innan vi körde hem skulle vi gå en liten promenad med hundarna i koppel så de fick rasta sig. Ett tiotal meter från bilarna hittade Östen den klöv som Sudden tidigare råkat tappa (vilket jag då tyckte var bra eftersom den var rätt äcklig). I den konkurrenssituation som uppstod med två andra hundar och så Eva och jag, vägrade Östen att släppa klöven. Jag drog och slet, försökte byta med godis och skällde på honom, men inget hjälpte. Till slut skulle jag dra åt halsbandet lite för att tvinga honom att öppna munnen. Istället råkade jag koppla loss honom... Så iväg bland träden for Östen med sin kära klöv! Att kalla in honom gick förstås inte. Fem minuter senare hade han lyckats tugga i sig klöven, och kom då i raketfart in till mig och satte sig glatt framför mig - "Ville du nåt, matte?" Suck. Själva hornet på klöven låg för övrigt i hans biabädd på morgonen därpå, resten tog matsmältningen hand om.

I måndags var det agilitytime för Sudden. Han har blivit en jäkel på slalom, riktigt häftigt! Trots den lilla träning han fått i det är han betydligt bättre på slalom än Östen, vilket väl får erkännas beror på att jag varit lite mer metodisk i inlärningen där än vad Östen en gång fick utstå...

På tisdagen gjorde Felix, hundarna och jag en utflykt till Revingehed tillsammans med min pappa och labben Frida. Som vanligt var det enbart röj som gällde för Suddens del, medan Östen tog tag i sitt utgrävningsprojekt. Måste nästan beundra den iver med vilken han tar sig an uppgiften, för än har han inte hittat nåt mer än jord... Raringen Sudden passade på att rulla sig i några härligt färska komockor. Både han och jag tyckte sen att han kunde åka i min pappas bil hem, men av någon underlig anledning tyckte inte pappa det...

Igår fick Felix testa sin hoppgunga utomhus, där det är lite bättre plats och mindre risk att slå huvudet i en vägg. Här kommer en liten bildkavalkad därifrån:

image343

image344

image345

image346

image347


En dag som mamma och matte...

Tisdagen den 14 april var en fullständigt vanlig dag i mitt liv. Så vanligt att jag fick för mig att dokumentera den med kameran. Åtminstone delar av den. Så här var min dag:

Jag väcktes 7.19 av Felix (en sovmorgon, alltså), gick upp och tog hand om mina och hans morgonbestyr. Fredrik tog hundarnas morgonpromenad. Strax efter 9 knoppade Felix in igen och sov till 11.15. Så här ser en nyvaknad och utvilad liten kille ut:

image323

Så var det dags för Felix lunch, idag bestående av hemmagjord broccolipuré. Den var sådär god.

image324

Under tiden som Felix åt låg Östen troget vid hans fötter... (Att plåta en vit bebis tillsammans med en svart hund är nästan omöjligt!)

image325

Sen var det min tur att äta, då fick Felix sitta med vid bordet och snaska på en brödskiva. Det mesta hamnade visserligen inte i magen utan på andra ställen...

image326

Östen låg återigen troget vid hans fötter och väntade på fallande brödbitar. En och annan spark i huvudet fick han stå ut med. När Felix slängde sina leksaker på golvet lyfte han upp dem och la dem till Felix på fotstödet på stolen (där han visserligen inte nådde dem, men ändå)!

image327

Sudden lekte med sin plastkrokodil istället.

image328

Efter lunchen var det hundpromenaddags. Vi startade den i den närliggande parken Mors Hage. Felix somnade direkt, som vanligt.

image329

I Mors Hage finns en av oss välanvänd hundbajstunna.

image330

I nästa park, Kobjersparken, har de nyligen fällt ett träd efter att jag ringt till Parkförvaltningen och tipsat om att det var väldigt dött - och hängde ut över gångstigen...

image331

Där finns också en gammal nedsliten lekplats som mest används av mig att träna "agility" i... Här åker Sudden rutschkana.

image332

Och här sitter han och solar sig på en parkbänk.

image333

På vägen passerade vi förbi en buske med plastremsor i...

image334

... en rosa cykel...

image335

... och ett hus med nån slags häftiga träd utanför.

image336

Så fort vi kommit hem från hundpromenaden fick Felix och jag packa ihop oss för att åka till Eslöv och bada. Det finns ett babysim där med drop in på måndagar. Här sitter Felix i bilen och väntar på sin kompis Tove och hennes pappa Andreas som skulle åka med oss.

image337

En förväntansfull grabb inför badet, iklädd sin badblöja.

image338

Felix trivs som fisken i vattnet, plaskar och "simmar" runt på jakt efter bollar och leksaker.

image339

Ren och fin, väntar bara på att mamma ska bli det också.

image340

Efter badet var han rejält hungrig och tryckte i sig en och en halv banan. Sen fick han leka en stund på golvet med Tove inne i relaxavdelningen innan det var dags att åka hem igen.

image341

På kvällen var det agility för Sudden. Han har blivit så jäkla snabb så jag har inte en chans att följa med honom! Jag har dock inga bilder därifrån, hade fullt upp med Sudden istället...

Söndagsträning

Efter en ganska lugn vecka för Pojkarna Vov var det dags för lite extraskoj under söndagen. Flatklubben arrangerade öppen träning i Järavallen på förmiddagen, och eftersom vädret var så fantastiskt fint åkte vi förstås dit! Sudden fick börja med att apportera vilt. Det var länge sedan han tränade ordentligt med vilt, vilket märktes... Han bar sig nämligen förskräckligt illa åt och kissade på en död råka! Så har han aldrig gjort förr och jag hoppas verkligen att det var sista gången också. Efter att han apporterat en and på ett fint sätt bröt jag viltträningen och gick över till dummiesar. Där ställde emellertid stoppsignalen till problem, då han fullkomligt ignorerade den när han var en bit bort! Så jag tog honom åt sidan och motivationstränade bara stoppsignal (det var ju i sanningens namn ganska länge sen vi jobbade på det...), och när jag tyckte att den satt igen så avslutade jag Suddens träningspass.

Istället fick Östen komma ut en sväng. Han hade suttit och laddat i bilen och var verkligen på hugget. Jag la ett par linjetag åt honom och sen ett rejält sök som jag fick bryta när han började gräva gropar istället för att leta dummiesar... Men då var det i alla fall bara en dummy kvar ute. Viltet höll jag honom ifrån eftersom jag inte litar på hur han behandlar det. Fast kanske undervärderar jag honom där? När jag var på väg tillbaka till bilen med honom passade jag på att lägga ett riktigt långt linjetag längs med stigen. Jag skickade honom, han sprang ut och tog dummiesen, vände tillbaka mot mig, sprang en bit - och försvann sen in i skogen bredvid stigen! Puts väck var hunden. Efter sådär en halv minut (kanske var det kortare tid, det känns så länge när man inte ser hunden) dök han upp ur skogen igen - med en råka i munnen! Just densamma som Sudden tidigare kissat på... Denna sprang han hela vägen in till mig med och avlämnade hur snyggt som helst! Ett par ryttare som kom förbi just då fick sig ett rejält skratt, och själv kunde jag ju inte annat än berömma honom för den fina avlämningen. Men sen fick han allt ta sig en sväng ut i skogen igen och leta upp dummien som han lämnat där.

Efter Järavallen fick bushundarna vila upp sig under några timmar, men sen var det dags för rallylydnad. Östen var jätteduktig som vanligt, och efter två veckors tjat var sättandena också raka och fina igen. Jag fick lite nya tips om hur jag skulle få honom att lägga sig från stående på ett korrekt sätt - parkbänksvarianten funkade inte på honom, så nu har vi lite att träna på igen. Den nya metoden går ut på att lägga honom från backande, något som faktiskt funkade ganska bra. Sudden var med på träningen också och fick demonstrera läggande under gång.

Inga nya bilder på grabbarna, men istället ett gäng nya Photoshoppade foton!

image316
Min favoritbild! Marsaxlokk på Malta. Fotografer: Fredrik Miegel och jag själv.

image318
Mer Malta. Denna gång Valetta.

image319
Felix, lite Andy Warhol-inspirerat...

image320
Jag själv, ser förstås lite töntig ut...

image321
Fredrik.

image322
Och förstås Sudden och Östen.


Svensk viltspårschampion, HP, provbäst...

image315

Ja jösses, allt på en gång har Sudden blivit idag!!! Han startade på ordinarie prov i Bassetklubbens regi, för Görel Hilborg i Hörby. Efter ett evinnerligt regnande HELA natten var spåret fullständigt översvämmat, under långa sträckor hade det täckts med en decimeter vatten under natten. Här och var fastnade mina stövlar och jag kunde knappt följa med...

Skulle då det vara ett problem? Icke, inte för Sudden åtminstone! Han spårade KLOCKRENT hela vägen, tog varenda vinkel exakt och följde sträckorna exakt där Görel hade gått. Inte en enda ringning, och inte lurades han av återgången heller. På slutet var han rejält trött, tro det efter att ha klafsat fram i decimeterdjup lera och över stock och sten!

image314
Domare, hund och matte.

Trots att det gått så bra och Görel var idel beröm fick vi sen avvakta några timmar på besked om det blev HP eller ej. Men alldeles nyss ringde kommissarien med beskedet att av 13 startande hundar fick en enda HP - och det var Sudden! Som följaktligen också blev provbäst! Matte är nu, som ni märker, så stolt att hon nästan spricker!

På väg hem från Hörby körde vi (Fredrik och Felix var också med) inom ett konditori och köpte en tårta! Självklart fick hundarna smaka!

image311
Dagen till ära hittade Sudden en hel hjortklöv vid spårslutet!

Som om inte detta var nog av aktiviteter så blev Sudden även mentalbeskriven idag... Egentligen skulle spårprovet ha gått förra helgen, men pga. snö flyttades det till idag. Så plötsligt blev det allt på en gång. Mentalbeskrivningen skedde tidigt på morgonen, spårprovet på eftermiddagen, så det gick! MH:t gick också bra, tycker jag. Men om detta skriver jag mer en annan gång...

Agilitypremiär

Igår kväll började Sudden sin agilitykurs! Det var första gången som han tränade agility under organiserade former, och han var nog lite osäker på vad det var som förväntades av honom. Övningarna handlade mest om att få upp farten och tänka framåt, något som Sudden verkligen behöver. Han kan alla hinder så länge de dyker upp ett och ett, men när det kommer flera efter varandra blir det krångligare... Men han tyckte det hela var väldigt kul, och det är ju huvudsaken!

Östen gick tredje gången på rallylydnaden i lördags. Hittills har alla banor varit ganska enkla för honom, han har ju kontakten och kan rörelserna från vanlig lydnad. De rörelser som inte ingår i tävlingslydnad har jag lärt honom tidigare som konster. Detta innebär dock inte att vi bara kan slappa oss igenom det hela, nä minsann! Vi har nämligen utöver rallylydnadsinstruktören också en instruktör som håller i lite allmänlydnad när vi inte är inne på banan, och hon har satt mig i arbete. Nu har Östen och jag t.ex. i hemläxa att träna på ställande - läggande - ställande. Östen har inte tekniken inne för att bli kvar på exakt samma plats, utan tar sig sakteliga framåt. Så nu gör vi övningen uppe på parkbänkar, precis intill kanten, så att det inte GÅR att komma framåt. Detta fattade Sudden direkt, som också får göra samma sak, men Östen har kommit på att man kan hasa sig bakåt med rumpan istället... Ja, det är lite svårt att riktigt förklara här, men han gör alltså fortfarande INTE som det var tänkt. Vi ska också träna på rakare sättanden under fotgång, de har blivit lite sneda med tiden. Det gör i och för sig inget på rallylydnaden om de är sneda, men helhetsintrycket blir ju ändå bättre om de är raka. Sudden får också hänga med på rallylydnaden, mestadels för att passivitetsträna. Men då och då får han vara med på allmänlydnaden också, något som han behöver minst lika mycket som Östen.

Hundarna har inte blivit så avporträtterade på sistone, men jag har däremot varit ganska flitig i mitt photoshoppande. Så några såna bilder blir det här istället.

image306
Mamma fyller 70.

image307
Om man lägger samman delar av Felix ansikte med delar av Fredriks så blir det såhär... Rätt obehaglig typ, eller hur?

image308
Ännu en variant av ett träd på Kobjer.

image309
Zombie-Sara

image310
Jag fick i uppgift att fixa till ett bröllopsfoto som tagits i motljus. Att bara ljusa upp det funkade inte så bra, så jag tog tillfället i akt att testa lite andra tekniker istället. Det här blev jag ganska nöjd med!