Rallydebut

Så har då grabbarna gjort riktig rallytävlingsdebut idag! Rallylydnaden finns inte som officiell hundsport i Sverige än, så alla tävlingar är dock inofficiella. Det var Eslöv som höll sin första tävling någonsin i grenen, med 23 anmälda hundar till nybörjarklassen. Det var bara jag från vår träningsgrupp som var med, men däremot deltog också vår instruktör Kerstin med sin softy Anjalis.

Östen startade som nummer sex. Han inledde med att vara lite för intresserad av en luktfläck just där han skulle börja, vilket gjorde att det tog några meter innan han var riktigt med på noterna. Därefter gick han jättebra med perfekt kontakt och förighet. Fast vid ett moment där man ska backa med hunden mittemot sig så klyddade det lite. Han satte sig snett mitt emot mig, istället för rakt, två gånger om, vilket gav några minuspoäng. I övrigt var det jättefint och domaren berömde oss för kontakten och skrev "Kanonrunda" i kritiken!

Sudden startade näst sist. Han var också lite okoncentrerad i början och det tog lite längre för honom att förstå att vi faktiskt var mitt inne i en tävling. Vid backandet krånglade det lite även för honom, främst när han skulle tillbaka till utgångspositionen då jag valde att ta honom höger runt mig istället för direkt in på vänster sida. Man får göra vilket man vill, men jag tog vänster håll med Östen och ångrade mig sedan, varför jag tog höger med Sudden - och ångrade det... Tyvärr tyckte domaren att jag hade haft lite för kort koppel, så där försvann ytterligare något poäng. I kritiken stod ändå "Mycket bra runda".

Östen fick 96 poäng (av 100) och kom fyra, medan Sudden fick 93 poäng och kom sexa! Det får man ju vara nöjd med. Varsitt ben vann de också, som de smaskade i sig när vi kom hem. Vann gjorde Kerstin och Anjalis på 98 poäng - efter en himla snygg runda! Grattis!!!

Allra mest nöjd är jag ändå med Sudden utanför tävlingsbanan. Han var så tyst, lugn och fin trots alla hundar överallt! Han har väldigt lätt för att stressa upp sig och bli pipig när det är en massa andra hundar runt omkring, och särskilt om han inte riktigt vet vad som förväntas av honom. Men vi har tränat på detta under hela våren nere på Brukshundsklubben, och det har hela tiden blivit bättre. Idag var det lite eldprov för honom - skulle han klara det bra även på bortaplan och med nya hundar? Japp, det gjorde han!!!

Kommentarer
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

GRATTIS till de fina resultaten med grabbarna.

Själv har jag tillbringat helgen på Oxie Bhk och rallylydnadsinstruktörsutb. Jättekul är det och det skall bli jättakul att träna detta och ha kurser i detta framöver.



Oxie har tävling den 22/7 ses vi då????



KRAM Malin

Postat av: Mia o Viggo

Grattis till ett kanonresultat i rallydebuten! Nu vet du vad du ska göra den 22/7 om man läser ovanstående inlägg! Än en gång GRATTIS!

2008-06-29 @ 21:59:49
Postat av: Helene & Wallander

SUPERDUPERBRA jobbat, stort GRATTIS till er alla 3!

2008-06-29 @ 22:42:03
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ingela & Tessie

Kanon bra! Jätte Grattis ni är så duktiga måste få komma och titta på en tävling det verkar så kul.

2008-06-30 @ 08:56:35
Postat av: Ia & Kelly

Grattis till ett mycket bra resultat i rallydebuten.

2008-06-30 @ 09:55:10
Postat av: Carina

Det verkar ju inte som om du behöver så mycket lydnadsträning i sommar... Men du kan ju få lära ut!

2008-06-30 @ 19:15:22
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: cattis

grattis östen och sudden!

önskar zack & diza

2008-06-30 @ 19:32:14
Postat av: Kia o Bigge

Tack för träningen i går.Häftigt att se att alla gör sådana framsteg!

kia

2008-07-03 @ 23:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback