Vattenträning m.m.

Vi har varit i Friseboda (söder om Yngsjö) och tränat vattenmarkeringar med Maria och Meia (som just har fått en egen hemsida - kolla länken till höger!). Meningen var att vi skulle träna i havet, inför workingtestet om drygt två veckor, men vågorna var för höga för att vi skulle våga skicka ut hundarna (och för att vi skulle ha några förhoppningar om att få tillbaka dummiesarna igen). Som tur var fanns det en liten å med alldeles lagom djupt vatten precis intill, så den tränade vi i istället. Alla tre hundarna uppskattade vattenträningen och skötte sig förhållandevis bra. Östen busade förstås lite (som vanligt) men gjorde det jobb han skulle. Sudden, som ju alltid är lite mer städad i sitt beteende, gjorde bara vad han skulle. Det blev en del långa landmarkeringar och lite linjetag också, samt en promenad längs med havet. Efteråt var hundarna ordentligt trötta, fast Sudden lyckades uppbåda lite krafter ändå för att leka med labradoren Frida hemma hos mina föräldrar...

image51   

Förvisso inte någon av mina hundar, men en annan glad vattenapportör från workingtest 2005.

Efter att ha tränat med vilt i tisdags hos Björn, där Sudden var lite tveksam vid de första upptagen, kändes det bra att köra en träning till med Björn och Loppan (som också ska starta på jaktproven nästa helg) idag. Första viltet (en kråka) var lite tveksam även idag, men sen tog han upp allt snabbt och effektivt. Även vattenmarkeringarna funkade fint så jag är jättenöjd med Sudden så här långt! Det är ju alltid lite roligare att åka på prov om man åtminstone känner att det KANSKE kan gå bra... Eventuellt hinner vi få in ytterligare en viltträning i helgen (han behöver ju viltvanan!), men sen blir det till att vila lite inför proven.

Östen gjorde för övrigt tidernas snyggaste sök i tisdags! När Sudden var klar på träningen tog jag ut honom och gick till en tät grandunge, där jag la ut åtta dummiesar. Dungen är ett par hundra meter djup men kanske femtio i bredd, och dummiesarna låg i en ruta om ungefär 50x50 meter. Jag skickade Östen från dungens kortsida, från en punkt ca tio meter från skogsbrynet. Varje gång från exakt samma ställe. Inte en enda gång gick Östen dock in på samma ställe i skogen som han tidigare gått, utan VARENDA gång valde han en ny väg in! Först gick han rakt in, sen tog han högerkanten, sen vänsterkanten och sen jobbade han sig in mot mitten igen. Det såg så himla läckert ut!!  Vad han sen gjorde inne i skogen kunde jag inte se, men man hörde kvistar som bröts när han i full fart sökte igenom marken. Ut kom han sen som en skottspole så fort han fått tag på en ny dummy.

Kommentarer
Postat av: Malin o Oscar

Vilka killar du har, det kommer sälert att gå jättebra på proven. Vi hållar iaf allt vi kan för er.
Linnea är snäll och det går jättebra med Oscar
Kram Malin

Postat av: Heléne och Zico-Bus

Det verkar som Östen försöker imponera på någon - kan det vara matte? Härligt!
Tack för de uppmuntrande orden i min gästbok - ibland behöver man lite "pep-talk". Men som sagt, paraplyer är läskiga - de kan kanske anfalla???!!
Ha det bra och pussa på Östen och Sudden från mig ----- inte från Zico (för G:s skull :D)

2007-05-19 @ 21:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback