Resumé av helgen



Då börjar den här hundintensiva helgen lida mot sitt slut (tyvärr). Dags att samla ihop sig och sammanfatta händelserna alltså.

Hundsimmet i fredags var precis som vanligt - Sudden gjorde hysteriska magplask ner i bassängen, fick säkert 50 kallsupar och blötte ner allt och alla som kom i hans väg, medan Östen ägnade mer tid åt att fundera på ifall han skulle kliva ner i vattnet alls än åt att verkligen simma.

På lördagen trängdes Sudden och jag med 4700 andra hundar i Malmö mässhallar på den internationella utställningen. Vi köpte en ny filt med antiglid och ett par rökta grisfötter, sen var pengarna slut så det blev inget fika till mig... Väl i ringen begåvades Sudden med en "slät" etta, trots att han faktiskt var äldst bland juniorhanarna såg han yngst och tanigast ut. Nu får han växa till sig ordentligt innan det är lönt att ställa honom igen. Kritiken blev: "Maskulin juniorhane av mycket god typ. Tilltalande huvud och uttryck. Korrekt bett, stora öron. Kunde ha mer resning och stramare rygg. Godtagbar svans. Bra kropp. Ännu ej färdig i fronten. Platta tassar. Korrekt päls. Rör sig ok". Roligt nog blev hans syster Barbie trea med HP i sin klass (av 14 juniortikar) och syster Vega fick en etta.

Utstallning 2

Utstallning 1            
Sudden i och utanför utställningsringen.
Foto Emma Jörgensen - tack Emma för bilderna!!!

Efter utställningen var det dags för lite mer action på Spillepengen. Kia hade med sig vilt och Malin och Oscar mötte upp för träning. Även Vega fick prova på lite apportering. Sudden var duktig och plockade in fåglar av alla de slag utan problem. Inte heller ett par skott berörde honom. Oscar gjorde också ett riktigt fint sök samt apporterade för första (?) gången vilt! Efteråt var Sudden fullkomligt slut som artist och sov sig igenom resten av dagen (när han inte blev "uttvingad" för att kissa).

Mer apportering blev det idag när Björns jaktkurs började utanför Svedala! Vi är ungefär samma gäng som i höstas, och det var kul att se att flera av hundarna verkligen utvecklats sedan dess. Björn hade ett gäng olika fåglar med sig, och Sudden fick prova på mås för första gången. Det var dock inte så populärt, vilket förvånade mig eftersom han tagit trut tidigare utan problem (båda arterna anses vara svåra för de luktar/smakar inte så gott). Överlag var han mer tveksam än vanligt till viltet, men änderna kom han i alla fall in med snyggt. Jag tror dock att det var situationen som påverkade honom - det var länge sen han tränade i så stor grupp och jag betedde mig nog lite annorlunda. Ska försöka att göra på samma sätt nästa gång som jag gjort tidigare och hålla tummarna för att det blir bättre då. Dummiesapporteringarna gick hur som helst bra. Vi tränade i tre timmar och även nu lär Sudden sova gott under resten av dagen...

Under tiden har Östen och Fredrik haft kvalitetstid ihop och gjort en massa roliga saker som man bara kan göra med en hund i taget. Vi har lånat hem mina föräldrars bil (de är i Indien) så även Östen har fått sig skojiga promenader i skogen. I morgon är det dags för hans agility, jag ser fram emot att vara ensam med honom då!

Kommentarer
Postat av: Emma & Henke

Ja visst går helgerna fort...... :-( man kunde jobbat två och varit ledig fem dagar istället, då hade man nog hunnit allt.
Det vetkar som om ni har haft en bra fullspäckad hund helg, hoppas att ni får en lika bra vecka.
Kram, kram

Postat av: gun & ella

Hej & tack för grattiset! Inte såg jag en endaste skymt av er igår och Sudden missade jag tyvärr också! Men det är väl som med Ella... tiiiiid behövs... men hur kul är det att vänta o vänta :-) För övrigt verkar det varit full rulle hos er också. Kul!!! Ses på träning snart kanske!

2007-03-18 @ 18:34:05
URL: http://wallenmark.se
Postat av: Malin

Jag kikade på dig, men sen fick jag skynda bort till min egen ring!!

2007-03-18 @ 18:45:13
URL: http://madofi.webblogg.se/
Postat av: Sara & Salsa

Känner mig snuvad på kråsblusen... Trodde du kanske skulle rusa iväg och köpa en sån innan lördag ;) Låter som en härlig helg, trots blåsten. Vi måste verkligen ta oss i kragen och träna på vilt...

2007-03-18 @ 19:34:00
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Malin (Oscar)

ni har verkligen haft fullt upp i helgen. Kanske skönt för er att vila ut nu i veckan!! Får se om jag kan komma ut på söndag.

/Malin

2007-03-20 @ 21:34:13
URL: http://heyjoe.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback