Fullspäckad helg...!

Fredag förmiddag och jag har just börjat ladda inför helgen som definitivt kommer att gå i hundarnas (framför allt Suddens) tecken! Jag hoppas att vädret håller i sig nu, det gör ju saker och ting så mycket roligare.

Hundhelgen börjar redan idag med friskvårdssimning på Malmö djursjukhus. Eftersom Fredrik föredrar att uppvakta sin pappa som fyller år blir jag ensam med hundarna. Som vanligt kommer jag att bli dyngsur (trots regnkläder) av Sudden när han gör sina enorma magplask ner i bassängen, och av Östen när han måste skaka vattnet ur pälsen efter varje liten simtur han gör för att hämta en leksak. Om det inte vore för att Sudden tycker att det här verkligen är urkul skulle Östen få slippa simningen, men när vi nu ändå kör ner till Malmö kan han gott också bli lite ren, om inte annat...

I morgon lördag är det så dags för Malmö internationella utställning! Då ska Sudden debutera på officiell tävling, i juniorklass. Det ska bli spännande! Östen får stanna hemma eftersom någon glömde titta på honom innan rasstandarden skrevs... Med hans ögonuttryck tycker jag dock att varje domare borde smälta och dela ut cert av pur förälskelse, men tydligen är dom inte lika lättmanipulerade som hans matte. Sudden genomgick igår en lättare trimning, han har ju inte så mycket päls ännu. Faktiskt var han riktigt duktig och stod relativt stilla. Tassarna har jag dock sparat till "kvällsnöjet" idag... Svansen vågar jag inte klippa alls (är rädd för att det ska bli som när jag var liten och mamma skulle klippa luggen - vid varje försök blev det snett åt något håll och hon var tvungen att korta mer, och mer, och mer tills jag knappt hade någon lugg kvar...), så det får Kia göra på lördag. Nu måste jag snart komma på vad jag ska ha på mig på utställningen, alla mina byxor är ju svarta - kanske inte så lyckat med en svart hund! Någon chic liten rosa eller röd dräkt med vit kråsblus har jag inte...

Efter utställningen ska vi passa på att träna lite apportering med vilt och skott tillsammans med Kia, Malin och Oscar! Det blir en fin belöning efter att (förhoppningsvis) ha varit duktiga i utställningshallen.

På söndag börjar vår jaktkurs för Björn Johnsson igen! Vi tränade under hela sommaren och hösten i en liten grupp ute i Svedalatrakten, och nu återstartar samma grupp igen. Det ska bli jätteroligt! Björns träning är väldigt varierad och sätter en på många prov. Hela tiden måste man jobba på nåt, om det så "bara" är stadga, och efteråt är både matte och hund ganska trötta.

Ja, det är mycket nu - härligt!!! I måndags började för övrigt Östens femte termin på agilityn! Roligt nog tränar vi även där med samma hundar och mattar som vi har gjort nu i flera terminer i rad. Hundarna känner varandra och vi känner varandra och kan hjälpas åt. Östen tyckte det var jättekul och hade definitivt inte glömt bort hur man gjorde. Slalomen var snabb och fin och vippan tog han på bästa sätt. Möjligen hade han lite väl bråttom upp på bommen och hoppade över kontaktfältet, men på vägen ner mindes han att man måste sätta sig först innan man får lämna bommen. På slutet körde vi en väldigt klurig bana, den var verkligen nåt att bita i! Samtliga ekipage lyckades diska sig någonstans under banan första rundan, och jag misstänker att nästan alla gjorde det andra rundan också... Det var framför allt ett hinder som togs från fel håll, samt ett annat lurigt hinder som stod precis efter tunneln men som de INTE skulle hoppa - vilket bl.a. Östen hann göra innan jag fick stopp på honom.

I onsdags var Sudden på lydnadskurs hos Lisa. Det gick bättre den här gången, han var lite lugnare. Vi passade på att passivitetsträna riktigt mycket, inte så kul men definitivt nyttigt. Han kan ju alla momenten, det är avslappningen han inte riktigt fixar. Det är skönt att han i alla fall kan gå lös hela tiden bland de andra tio hundarna utan att ens göra någon ansats att sticka iväg till dem. Tittar gör han ju, men säger man nej så lyder han det.

Hajleken
Läsartävling: Är denna bild tagen från inspelningen av Cujo (Stephen King) eller är det Sudden som leker "hajleken" med Östen?

Kommentarer
Postat av: Emma & Henke

Ja det verkar som om du har fullt upp i helgen! Härligt ;-)
Vi får fin besök från Halmstad ikväll Frida & Frasse som ska ställa ut imorgon. På söndag sätter viltspåret igång.
Vi ses imorgon!
Kram

Postat av: Ann&Elliot

Hej!Hittade din blogg av en slump o tänkte att vi ju måste skriva några rader.Hoppas att din Östen är bra igen efter "överfallet"för ett tag sen.Det är alltid så ledsamt.Min förra flat råkade ut för flera galningar under sin livstid trots att han aldrig bråkade själv.

Vill oxå säja att han är jättesöt lille Sudden.Jag har själv en kille i hans ålder.Elliot är snart 1 år.Vi lär ses i morgon på utställningen.Lycka till!
Hälsningar Ann&Elliot

2007-03-16 @ 11:00:03
Postat av: Malin (Oscar)

Ser fram emot att träffa er imogon efter en lyckad utställning för er!! Själv vågade jag inte anmäla mig till Malmö, skall cykla lite mer först. Hasslarp har jag dock bokat in!! Vi håller alla tummar och tassar för er!!

LYCKA till imorgon så ses vi efter utställningen.

Kram Malin och Oscar

2007-03-16 @ 16:35:21
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Malin

Jag kommer säkerligen förbi flatteringen flera ggr, men får ju hålla reda på "min egen ring" me ;o) Varit ute o spårat precis, underbart väder!!

2007-03-16 @ 18:22:05
URL: http://madofi.webblogg.se/
Postat av: gun & ella

Mej Hej!! Så kul at ni kommer!! Då ses vi i ringen i morgon. Du våågar inte klippa svans, jag fååår inte. Hur medgörlig fröken Ella än är så; Svansen RÖR du inte matte!! Ses & lycka till!!

2007-03-16 @ 18:29:26
URL: http://wallenmark.se
Postat av: Heléne

Hur gick det i Malmö? Nyfiken som bara den :D

Stackars Östen som måste stå ut med "Haj-leken". Han kan få Nelsons telefonnummer så kan han få prata ut om detta med någon som vet hur det är!
En fortsatt trevlig helg önskar
Heléne - Zico-Bus och Nelson-Noslen

2007-03-17 @ 18:22:40
Postat av: Kia

Tack för i dag Sara o Sudden.
Sudden är jätteduktig!!!! (även om han saknar resning!!!!!!!!!!)
Lite mer direkta jävlar-anamma-upptag så är det absolut jaktprov på lut.
Kia

2007-03-17 @ 19:23:54
URL: http://www.kennelspaderdamens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback