Agility och lydnad

Eftersom jag ska åka till Stockholm på lördag i jobbet har jag tagit ledigt idag och stannat hemma med hundarna. Härligt att kunna vara med dem och träna när det är ljust ute! Passade på att ta ut dem en och en och köra lite olika övningar, Sudden fick träna på dirigeringar och Östen på lite allt möjligt (både apportering och konster). Sudden har börjat tjuvstarta i linjetagen, så där måste jag sätta in en stöt nu. Det visade sig också i söndags att han behöver lära sig att man inte får byta dummie när man redan har hittat en, så nu tränar jag på att det bl.a. genom att kasta en ny framför honom (som han inte får ta) när han är på väg in med en i munnen. Det förstod han ganska snabbt, och med lite traggel nu så tar han förhoppningsvis med sig dessa nya insikter ut i skogen också...

I måndags var Östen på agility, och han var superduktig! Vi tränade på en klurig bana (inte minst för förarna) med många fullständigt ologiska vägar, och det gällde verkligen att hunden lyssnade och lydde på sekunden om det inte skulle bli fel. Östen är bra på det, han far runt som en skottspole men han har hela tiden ett öga på mig. Det gäller bara att jag aldrig blir stillastående eller ger kommandon försent, för då blir han frustrerad och hoppar på mig istället. Och då blir det felpoäng! Förra terminen var träningen lite ostrukturerad och inte alls särskilt kul, men nu har vi fått tillbaka den bästa instruktören igen, Ingrid Dahlström, så nu är allt på topp! Så snart det blir ljust på kvällarna ska jag försöka fixa lite foton från träningen också - om nu snabbe Östen hinner fastna på plåtarna!

Sudden var på lydnadsträning igår hos Lisa. Vi koncentrerar oss mycket på passivitetsträningen, och det går allt bättre. Han har förstått att dom andra hundarna bara är "rekvisita" för oss, och inga lekkamrater. Träningen som sådan funkar bra, enda problemet är väl att han är så jäkla på hugget att han ibland överdriver lite, så som att exempelvis lägga sig i halterna istället för att sätta sig. Men nu har jag upptäckt att om jag själv nästan lutar mig bakåt i halterna så blir han sittande (för då måste han sträcka på sig för att behålla kontakten). I gengäld riskerar förstås halterna att bli sneda. Aldrig kan man få allt! ;-) Lägganden under gång är förstås inga problem, det säger bara dunk så ligger han där - ibland när det inte var meningen också...

I brist på bilder från såväl Östens agilty som Suddens lydnad kommer här istället ett par bilder från Östens lydnadsträning... Dom är från hösten 2005. Som synes tycker även han att det är rätt lattjo!

Lydnad Osten 1

Lydnad Osten 2

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Sara
Vilka häftiga bilder.Får jag sno en ?in hemsida är tyvärr dåligt uppdaterad men det beror på att det är en ny på gång.Kul då med lite nya bilder
kia

2007-03-22 @ 15:23:58
Postat av: Malin

När tävlingsstart i lydnad blir har jag inte bestämt än, varit o tränat privat idag, gick skitbra!! Vår (min, Oscar-Malin & Henke-Emma's) kurs startar den 4 april, sen får vi se när jag känner att vi är på hugget. I spår startar han förhoppningsvis 2 starter i april. Och i gryt drar ju inte träningen igång förrän i maj, har ju bara 1 prov kvar jag "får" göra, ska göra ett apporteringsprov så att han blir Godkänd Eftersökshund. För det krävs godkänt anlag i viltspår (har jag redan), godkänt GA-prov (har jag redan, tom 2 st) och sen då apporteringsprovet. Provet går ut på att hunden ska dra en grävlingskinn fyllt med sand (vikt 7 kg) genom en gång som är 20x20 cm och genom en 45 graders vinkel o minst 4 meter lång! Oj vilken utläggning det blev, men nu är du iaf ajour på Doggy-fronten! Hej svejs! Ska hänga med Emma & Malin på deras träning strax

Postat av: Sara & Salsa

Salsa är också bra på att lägga sig även där hon inte ska. Vad provar man inte för en bit korv som brukar fara ut ur mattes mun?! Vi var och tränade ikväll på brukshundklubben i Svedala och läggande under gång går bra, men har man gjort det ett par gånger så lägger hon sig så fort man stannar till eller tittar på henne... Så det gäller att variera sig, puh! Vi ses på tisdag, ha en bra helg!

2007-03-22 @ 22:48:59
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Heléne

Om bilderna vill jag bara säga:
HÄRLIG KONTAKT!!!!
det är den vi alla eftersträvar i fria följet :D
Kramar
Heléne

2007-03-23 @ 09:14:24
URL: http://www.zicolino.se
Postat av: Emma & Henke

Halloj!
Hoppas att din resa till stor staden har varit bra! Eftersom att helgen är slut vill vi önska er en bra vecka...... med riktigt vårväder förhoppningsvis.
Kramar Emma & Henke

2007-03-25 @ 19:02:32
URL: http://mrperfect.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback