Workingtest

Idag har Sudden startat på ett workingtest som Kennel Meitas arrangerade, med anledning av sin 25-åriga födelsedag (grattis!)! Testet hölls i Fredskog, utanför Hässleholm, där det förutom finfin mark finns vildsvin som man kan träna hund med (vilket vi INTE var så sugna på att prova...). 27 hundar startade, de flesta uppfödda av Meitas men också några "utbölingar" i form av Coffe och Sudden från Spader Damens samt Shiva från Inkwells.

Provet bestod av fyra stationer: dirigering, markering, sök och vattenmarkering. På alla utom söket fanns möjlighet att välja svårighetsgrad, där den lättast gav max 5 poäng och den svåraste max 20.

På dirigeringen valde jag mittemellan, tiopoängaren, vilket var ett linjetag utmed en markväg. Sudden började bra, men irrade sig sen ut i planteringen varpå han blev både blind och döv för en stund (medan jag visslade, skrek och viftade för fullt). Till slut märkte han att jag ville nåt, gick ut på stigen igen och stannade på min stoppsignal. Sen kunde jag skicka honom bakåt ("ut") och han gjorde en jättesnygg helomvändning, hittade dummien och kom snabbt in. Skitsnyggt alltså, om det inte vore för den där turnén ut i planteringen... Fem poäng inbringade det hela.

På markeringsstationen valde jag tjugopoängaren, som var en ganska lång markering med dolt nedslag ute bland ormbunkar. Sudden hamnade först i rätt område, men då han inte hittade dummyn direkt vände han tillbaka in till mig igen. Efter att ha skickat ut honom en gång till, vilket inte heller det resulterade i att någon dummy hittades, valde jag att promenera med honom. Domaren berättade var den låg på ett ungefär och när jag skickade honom dit hittade han den. Dagen till ära hade vi mycket snälla domare, så trots denna "lilla" hjälp fick vi ändå tio poäng.

På söket gällde det att hitta så många dummies som möjligt på fem minuter. Sammanlagt tio var utlagda i en ganska liten och snårig ruta. En baggis, alltså... Dessvärre visade det sig att dummiesarna var dyngsura efter morgonens ösregn, låg intryckta i gräs och buskar och ville inte avge mycket dofter alls. Därtill var Sudden övertygad om att linan som markerade ytterkanten för rutan i själva verket markerade dess inre gräns, vilket innebar att han forcerade denna med ett antal mycket galanta språng... Sammanlagt fick vi alltså bara in fyra apporter, vilket gav åtta poäng.

Den sista stationen var vattenmarkeringen, där jag återigen valde tjugopoängaren. Man satte då hunden framför en liten damm, medan dummyn kastades i en annan damm som låg bakom den första. Eftersom Sudden genast gav sig av i full fart runt damm nummer ett var jag säker på att han hade fattat grejen. Inte då. När han kommit runt sprang han ner i fel damm och började simma runt och leta. Jag försökte först dirigera honom till den andra, men han var så säker på att han var i rätt damm att det var stört omöjligt. Återstod så att själv rusa bort till remsan mellan dammarna och hjälpa honom rätt. Med denna återigen "lilla" hjälp hittade han dummyn och vi fick 13 poäng.

Sammanlagt slutade vi alltså på 36 poäng av 80 möjliga, vilket gav oss en plats någonstans i mitten. Kia fick ytterligare några poäng med Coffe och kom därmed till final tillsammans med sju andra ekipage. I denna slutade hon sexa!

Även om inte resultaten blev de bästa för min och Suddens del var det här en riktig toppendag. Nu vet jag vad jag behöver träna mer på, samtidigt som jag har träffat en massa trevliga människor! Tack Kennel Meitas, Marie och Tonie, för en jättetrevlig och nyttig dag!!!!

Sedan sist jag skrev har hundarna gått lite mer viltspår. För varje gång har Sudden tagit ett stort steg framåt, och jag hoppas nu kunna starta i ett anlagstest till hösten (han ska få vila från jaktträningen fr.o.m. september och några månader framåt, så då kan det nog passa bra med lite mer spår istället). Östen har som vanligt farit runt som ett jehu i skogen, men eftersom han tycker det är så roligt och blir så trött av det så är det väl ok ändå (det blir dock inga fler anlagstest för hans del!). Däremot funkar det för hans del ganska bra med bruksspår, häromdagen prickade han alla vinklar perfekt och hittade samtliga pinnar!

Tillägg klockan 23:10 samma dag: Sudden har just avslutat sin händelserika dag med att glatt vifta omkull Fredriks nypåfyllda vinglas, så att det hamnade vin i soffan, på golvet, över bordet, i Fredriks knä, i en fåtölj m.m. Just nu är badrummet således fullt av allehanda textilier täckta med tjocka högar salt... Bra jobbat, grabben!

Kommentarer
Postat av: Kia o Coffe

Tack Sara o Sudden för trevligt sällskap i går.
En jättetrevlig dag tycker jag.
Sedan tycker jag att du gott kunde fått lite avelspoäng!!!!
Sudden får träna lite mer på vildsvin så att han lär sig att vara rädd.
Kia

Postat av: Sara

Tack själv Kia! Vad tror du om detta träningsupplägg: Du gömmer dig bakom ett vildsvin och poppar upp och skrämmer Sudden just när han står och nosar på det? ;-)

2007-07-22 @ 12:33:07
Postat av: Maria & Meia

Ni verkar ha haft jättetrevligt. Tänkte anmäla mig, men som vanligt så kommer saker emellan. Det är nog inte meningen att vi ska starta på workingtest. Siktar på att ta mig ner till Lund ngn dag så vi kan träna lite.

2007-07-22 @ 12:38:13
Postat av: Malin

Ni verkar ha haft en jätterolig dag, alltid bra att få ett "kvitto" på var man står. Har förstått att det väntar prov i Danmark framöver ;o) Klart Sudden ska gå anlagsprov, om du bara får ner farten på Östen så går han oxå. Jag hade samma problem med Doggy ett tag. Det går att få bort. Kämpa på!! Har själv varit ute o spårat med mina 2 nu i morse - dom har ju lovat tokregn i em!! Det har ju precis börjat torka upp från förra omgången.. grr.. Tänkt att Fido ska starta anlag när han är "lovlig" - dvs efter den 11 november.

2007-07-22 @ 12:44:22
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Tack för dagens träning. Kul att ni hittade upp till oss i "norr" :-)

2007-07-23 @ 19:23:03
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Mia och Viggo

Efter två dagars träning på Fredskog tog energin slut både för mig och Viggo - vilket innebar att idag när ni höll igång på Åhus-fältet låg jag och Viggo och sov på soffan... Men vi följer gärna med en annan gång och tränar med er! Kul att träffas på Fredskog! Ha det bra!

2007-07-23 @ 20:09:38
Postat av: Kia

Tack för träning i dag.
Sudden o ÖSTEN var duktiga .
Kia

2007-07-23 @ 22:18:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback