Träningsdag i Bollerup

I likhet med flera andra bloggare (Emma/Henke, Maria/Meia, Ia/Kelly och Malin/Oscar) så har jag tillbringat lördagen i Bollerup på jaktkurs för Lotta från Kennel Flaps. Tack Kia för att du arrangerat en jättetrevlig dag, och tack Lotta för rolig och inspirerande träning!!! Och tack Maria för bilderna!

image69
Delar av träningsgruppen. Från vänster Carina med Shiva, Ia med Kelly, Malin med Oscar, Camilla med Trixie, jag och Sudden samt Kia och Coffe sittande. Foto: Maria Eng Johnsson.

Vi höll på hela dagen - ända tills såväl hundar som mattar var alldeles mosiga i huvudet - och fick tips om bra övningar för stadga, markeringar, sök och dirigeringar. Som avslutning blev det lite vattenarbete. Jag hade med mig Sudden som skötte sig ganska bra. Han blev förstås väldigt upphetsad och pipig när vi anlände och han fick se alla de andra hundarna, men när träningen sen kom igång blev han mer fokuserad och nästan helt tyst.

Dagens krångligaste övning blev dirigeringen, något som Sudden vanligen är ganska duktig på. Nu visste han dock att det fanns dummysar till vänster och ville därför inte alls bli skickad åt höger. Istället vek han av gång på gång och vi fick gå väldigt nära innan han trodde mig och gick åt rätt håll... För att det sen skulle bli rätt en gång gick jag iväg för att själv göra ett vanligt linjetag. Detta funkade bra - ur dirigeringssynpunkt - men sämre ur ett annat: han bytte nämligen dummy. Kia kom då för att hjälpa mig, så nästa gång jag skickade och han bytte skuttade hon fram och skrämde honom. Hade det nu varit Östen jag haft hade han bara skyndat sig ännu mer nästa gång för att hinna byta innan Kia kom, Sudden däremot blev jättepaff och vågade sen inte alls ta någon dummy! När han väl övertygats att apportera igen var han dock mycket mån om att inte ens titta mot de andra dummysarna - så trots lite väl stor skräckupplevelse så blev effekten till slut den avsedda! Bäst av allt gick vattenapporteringen, Sudden går nu hela vägen fram till mig utan att skaka sig!!!

image70
Henke tyckte det var lite läskigt med djupt vatten så här fick Sudden i uppgift att plocka in en dummy istället. Till höger tittar Henke och Emma på.

image71
Och Sudden igen på väg upp ur vattnet.

I rättvisans namn fick även Östen träna lite idag. Fredrik och jag åkte ut till Revingehed med hundarna och delade på oss, Fredrik och Sudden gick en promenad på sitt håll medan Östen och jag tränade lite apportering. Det var lattjo, tyckte Östen, men Sudden klagade mycket högljutt när det blev uppenbart för honom att han inte skulle få följa med oss! Som kompensation hittade han dock lite kobajs att äta och rulla sig i...


Kommentarer
Postat av: Sara & Salsa

Rulla sig i eller äta, vet inte vilket som är värst... Låter som en fantastisk dag, roligt med lite inspiration ibland. Härligt med framgångar på vattenfronten också!

Postat av: Ia & Kelly

Vad lät man har för att glömma saker när kobajs dyker upp. Men pass upp Sudden, Kia kan finnas i närheten.

2007-07-01 @ 22:11:46
Postat av: Emma & Henke

Hej på er!
Tack för trevligt sällskap i lördags! Han e´ duktig din Sudden! Vi brukar kalla Henke för kossa när han äter gräs.... kanske passar Sudden oxå om han luktar lite åt det hållet ? ;-)
Kan inte hänga med på torsdag, men gärna en annan gång.
Kramar Emma & bad-krukan Henke

2007-07-02 @ 08:09:11
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Malin o Oscar

Ja vilken dag det blev i lördags, dock var inte Oscar alls så trött som jag hade hoppats...
Tyvärr blir det tufft denna torsdagen Jesper jobbar och jag har redan kallat in förstärkning ikväll för hundträning så jag får vackert ta hand om barnen:( men en annan gång hänger vi på:)
Sudden var superduktig i lördags nu skall han bara lära sig att ta de där förbaskade danska kaninerna så skall ni se att 1:an sitter lätt som en plätt:)
Visst värmde det att höra att Lotta gillade Oscar när han var valp och det var även lite skönt att höra att det inte var en lätt hund då vet man iaf att det var så från början:)
Kram på er och ta det lugnt med maggen.
Malin o Oscar

2007-07-02 @ 09:55:15
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Kia

Tack för i lördags.Är glad att vi inte hade det vädret som vi sedan hade på söndagen.Jättevarmt.Hundarna orkade inte hålla på så länge.Hoppas att inte Sudden skräckminne av mig sitter kvar.Får bara berömma honom på torsdag.
Kia

2007-07-02 @ 19:03:35
Postat av: Kia

Hej
Tisdag morgon.Hundarna vakna tidigt.De är inte nödiga eftersom jag har källardörren öppen hela natten så de kan gå ut o in som dom vill.De måste vara hungriga.Gick ner o gav dem mat."Har du tänkt att vi ska äta det där?"Ingen åt.Tisdag kväll.Gav dem mat sent o tänkte att NU är de hungriga.Ingen åt!!!! Onsdag morgon-samma sak!!!!!
Känner du igen det?
Kia

2007-07-04 @ 11:21:22
Postat av: Sara

Hej Kia!
Coffe hörde bergis Sudden berätta i lördags om alla gifter han misstänker att det finns i foder nuförtiden!!! Framför allt i Precept då. Själv var jag också rädd för gift när jag var liten, så jag misstänker att han har ärvt det av mig... Kan tipsa om att det - enligt Sudden - inte finns gift i vare sig köttbullar, korv eller pannkakor!
/Sara

2007-07-04 @ 11:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback