Välkommen!

Det här är Pojkarna Vovs alldeles egen blogg, där du kommer att kunna läsa en del om vad två alldeles vanliga men ändå mycket unika hundar har för sig. Vilka är då Pojkarna Vov? Jo, det är Östen och Sudden, två flatcoated retrieverkillar. Östen heter förstås egentligen Spader Damens Keilir, är född i maj 2003 och superproffs på kluriga konster. Sudden, som just fyllde ett år, heter Spader Damens Merlin the Wizard och ägs gemensamt av oss och hans uppfödare Kia Lawesson. Sudden har ännu inte hunnit bli proffs på något, men ägnar sig med stor entusiasm åt såväl lydnad, jaktträning och spårning. Dessa aktiviteter utgör även Östens intresseområden, inte minst jakten, men därtill kommer även agility.

Östen och Sudden bor på Kobjer i Lund, ett ställe som dessvärre saknar såväl skogar och ängar som sjöar. Inte ens en liten hundrastgård finns det här. Istället tar vi bilen ut till festligheterna, vilket inte sällan blir Torna Hällestad, Järavallen, Skrylle, Vomb, Väggarp eller Revinge.

Själv heter jag Sara Berglund och är aktiv i flatcoated retrieverklubbens Skåne/Blekinge-sektion. När jag inte är med och planerar för klubbens aktiviteter eller tränar med hundarna, arbetar jag som doktorandombudsman på Lunds universitet. Jag är själv också doktorand, åtminstone en dryg vecka till. Den 12 januari äger disputationen rum, på en etnologisk avhandling som är betitlad "Vägen till vinnarcirkeln. Travhästen och dess människor mellan sport och spel". Som namnet antyder handlar den om travsport, vilket jag har undersökt ur ett kulturellt perspektiv. På den lilla fritid som finns över boxas jag i Lunds boxningssällskap, eller är ute och springer med "gatflickorna", även kallade "Kobjers kalaspinglor" (av oss själva förvisso) - ett gäng halvgamla tjejer i kvarteret som behöver röra på benen ibland.

Utöver jyckarna delar jag radhus med min sambo Fredrik Schoug och katterna Albin och Majken. Albin är en opålitlig gulröd katt på 10 bast, Majken en randig och rar liten ärta som vi inte vet åldern på. Hon flyttade hit för tre år sedan då vi skulle agera jourhem åt henne över julen för Kattjourens räkning. Självklart blev hon kvar sedan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback