Sökkurs

I söndags var Sudden och jag på (jakt)sökkurs för Anna-Lena Wendt vid Saxtorp. Vädret var inte det bästa men som tur var hade vi tillgång till Landskrona Viltvårdsförenings stuga att gå in och torka och värma oss i. Kursen pågick mellan 9 och 16, men trots de många timmarna gick det fort! Vi hade två teoripass där vi gick igenom övningarna och ställde frågor som Anna-Lena tålmodigt besvarade. Under förmiddagen hann vi med två praktiska övningar och sedan blev det ytterligare en efter lunch.


Vi lärde oss mycket om att ta vinden till hjälp när man lägger upp övningarna, något som kanske är självklart men som i alla fall jag inte begripit att utnyttja helt. Sudden, som var kursens yngste deltagare, skötte sig alldeles utmärkt! Han sökte och apporterade fint varje gång. Flera gånger överraskade han mig med att lösa uppgifterna bättre än vad jag trodde att han kunde. Det var mest jag själv som fick "skäll" av Anna-Lena eftersom jag gärna blir lite övertydlig och stressig när jag ska skicka ut honom på sök. Måste försöka slappna av lite... Kursen gav massor av inspiration och arbetsglädje! Anna-Lena var noga med att ge positiv feedback på det vi gjorde bra, vilket ju gärna får en att växa och bli säkrare. Och så blir ju allt så mycket roligare! Nu längtar jag mest ut till skogen för att lägga upp pedagogiska sökövningar för hundarna...


Kommentarer
Postat av: Malin (Oscar)

Låter som om ni också är igång lite iaf. Hör av dig om du vill ha sällskap när du skall göra de pedagogiska övningarna. Låter som nåt vi kan behöva. Skall gå jaktkurs för Kent i vår om jag får ihop dagarna.
Hölsn MAlin och Oscar

Postat av: Heléne och Zico-Bus

Visst var det kul och inspirerande:D Läst just din blogg från lördagen och den där sista dummyn som Meia fick jobba så hårt på. Nu vet vi! Den ska ligga kvar tills matte eller husse hämtar den!
Gäller bara att komma ihåg det nästa gång också :)
/Heléne

2007-01-30 @ 20:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback