En sväng till Järavallen

Idag fick hundarna äntligen lite skoj! Vi tog en tur till Järavallen, eller Saxtorpsdammarna för att vara mer exakt, i samband med eftermiddagspromenaden. Där fick de busa runt och skutta i vattnet en stund först, innan det var dags för lite individuell träning. Denna gång lät Östen bli att jaga svanar... Förra gången försvann han långt ut i sjön, hela tiden 10 meter bakom en ungsvan. Där stod jag och gol på stranden, men det hörde ju inte Östen förstås - hade väl vatten i öronen.

Med Sudden passade jag på att vattenapportera lite. Fortfarande är det ju inte alldeles iskallt i vattnet, så apportera på grundare vatten gick bra. Vi har haft en del problem med avlämningarna vid vatten, han har mest fjantat runt i vattenbrynet och glömt bort att lämna dummyn. Nu var det länge sen vi tränade, och kanske hade han glömt bort dessa ungdomssynder? Idag kom han i alla fall upp fint varje gång, även om han släppte apporten innan jag hann ta den. Men det var ett steg i rätt riktning! Söket var det väl lite si och så med, de två första apporterna plockade han in både snabbt och snyggt. Sen fortsatte han dessvärre att söka på samma platser igen, och hittade förstås inget. Jag fick ta en sväng ut bland träden och "kvacka" lite, och när jag sen släppte på honom hittade han en ny apport. Nästa helg ska vi på sökkurs för Anna-Lena Wendt, vilket ska bli riktigt, riktigt roligt! Sen kanske han blir proffs på det här?!

Östen fick inte bada, till sin besvikelse. Istället körde vi lite sök och dirigeringar. Linjetag är han grymt säker på, går alltid rakt fram även om han varken ser eller känner lukten av dummyn. Dirigering åt sidorna och bakåt var det däremot värre bevänt med... Det var ett tag sen jag tränade på det, och det kan man väl säga märktes! Söket är han en fena på, går nästan aldrig på samma ställen som där han tidigare hittat apporter, och går i bra tempo. Tyvärr har han ett par andra problem som gör att det där med jaktprov inte är hans grej - han är hård i munnen och skottberörd! Väldigt synd, men tränar gör vi ändå.

På torsdag ska Sudden på lydnadsträning hos Lisa i Södra Sandby. Där har jag gått mycket med Östen också, och vi har lärt oss massor samtidigt som vi har haft väldigt roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback