Spåra med brorsan

I söndags tränade hundarna och jag viltspår ihop med Lena och Guinness, Suddens kullbror! De är inte så värst lika varandra grabbarna, mer än att båda har lätt för att ta till (o)ljud när de har trist... Guinness är en stilig kille med lite grövre huvud än Sudden, och han är också betydligt tuffare och busigare. Han har en fantastisk förmåga att hoppa rakt upp i luften, jämfota, vilket Sudden aldrig någonsin har gjort. På sätt och vis påminner Guinness nog mer om Östen, som ju också ibland ger utlopp för lite mer energi än man önskar... ;-)

Vi passade på att lägga spår åt varandra. Sudden har aldrig tidigare gått spår som någon annan lagt ut, och det är ju spännande även för matte att följa ett spår man inte själv har lagt. Dessvärre klantade jag mig i spårläggningen och gjorde saker och ting betydligt svårare för Guinness än nödvändigt - lyckades nämligen korsa mitt eget spår (begriper inte hur det var möjligt, men det var det!). När han inte förvirrades av mitt krånglande gick han dock mestadels lugnt och fint och arbetade med näsan i backen.

Sudden gick också sitt spår riktigt bra, och det var kul att ha med en "expert" som följde efter och såg på medan man spårade! Själv är man ju så himla upptagen med att hålla i linan att man knappt hinner se hur hunden jobbar, så det var roligt att höra någon annan berätta. Sudden har ett lite högre tempo än Guinness, men är ju i jämförelse med Östen en riktig slöfock! ;-) Både Lena och jag var lite trötta efter att ha gått två spår, men det var bara att bita ihop inför det sista - och fysiskt mest ansträngande! Östen spårade riktigt fint, men som vanligt i överljudshastighet. Jag vägrar att springa och håller in så gott det går, men han far mellan träden hit och dit och snor in sig med linan så emellanåt måste man ändå släppa och springa ifatt snöret. En nödvändig utrustningsdetalj är handskar, utan dem har man inte mycket skinn kvar på händerna efter en tur med Östen i spårskogen...

När Östen kommit till slutet och hittat klöven tog jag av selen. Medan jag sen klyddade med kopplet passade den gullige lille vovven på att dra klöven ur snöret och springa iväg för att äta upp den! Vi gick tillbaka till bilarna, med Östen på sisådär fem meters säkerhetsavstånd. Att få tag på honom kändes omöjligt, men till slut lyckades jag ändå lura honom. Klöven slängde jag sen iväg för att bli av med - den var vid det här laget RIKTIGT äcklig av en sådär 15 omfrysningar samt halväten. Efter att ha burat in Östen i bilen släppte jag ut Sudden för att kissa av sig innan vi körde. GIVETVIS sökte han genast upp klöven (duktig vovve!?) och apporterade in den så snyggt till matte, som alltså blev tvungen att befatta sig med läskigheten ytterligare en gång...

image84
När man har tränat blir man trött, och vad är väl bättre då än att ligga i soffan med matte? Sudden (överst) briljerar här i konsten att få plats i en soffa fast att den redan är fullt upptagen...

Igår var Sudden och jag på träning hos Björn. Sudden var betydligt lugnare och mindre pipig - tack och lov - än gången innan. Vi körde ett djupt sök, nerför en brant backe, som Sudden fixade bra - åtminstone avseende ihärdigheten och inhämtandet av många apporter. Några brister fanns dock, bland annat bytte han vid ett tillfälle, tog med sig två in vid ett annat tillfälle, fastnade i en tikkissfläck vid ytterligare ett tillfälle etc. Men sökarbetet var i alla fall bra, får vara glad för det! Nästa övning var en skitsvår enkelmarkering i två meter höga ormbunkar! Här ställdes hundarna verkligen på prov, även om somliga klarade det riktigt galant ändå. Tyvärr "råkade" Sudden knalla först när det inte var hans tur (matte stod förstås inbegripen i ett intressant samtal) och gjorde under denna sväng ut i djungeln av med alldeles för mycket energi. När det väl var hans tur begrep han inte alls att gå ut på djupet, så vi fick göra om övningen lite enklare och då gick det bra. Avslutningsvis blev det linjetag och en enkel enkelmarkering - fast då var hundarna så trötta att flera av dem ändå lyckades krångla till det hela!

Nu blir det inte mer träning av något slag alls inför lördag! Inte för Suddens del vill säga, Östen har jag lovat ska få ett bruksspår i kväll eller i morgon...


Kommentarer
Postat av: Kia

Den bilden är helt obetalbar.Typiskt flattar att krångla sig till plats som inte finns.
Får jag låna den?
Kia

2007-08-08 @ 15:47:46
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Ser helt underbart ut!

Postat av: Heléne och Zico-Bus

Jag måste bara också få kommentera bilden, fast det redan är gjort. Östen ser för mysig ut - han riktigt kniper ihop ögonen och hoppas att det ska få Sudden att försvinna! Och Sudden ... ja vad ska man säga - det kan omöjligt vara skönt att ligga där han ligger :P
Än en gång - lycka till på lördag!
/Heléne

2007-08-08 @ 16:41:02
Postat av: Sara

Javisst får du det, Kia!

2007-08-08 @ 16:51:23
Postat av: Malin

Lycka till i helgen! Håller tummar & tassar för er!

2007-08-08 @ 21:50:21
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Kia

Hej!
Tycker det ser ut som om Sudden vilar sig i form till lördag.Ska hålla alla tummar jag kan för att det ska gå bra för er!!1
Kia

2007-08-09 @ 11:46:10
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Guinness

"Stilig kille", man tackar. Smicker kan man aldrig få för mycket av. Jag brukar också ligga på soffryggen. Min bakdel är då på soffan, magen och ena frambenet på elementet bakom soffan och huvudet och det andra frambenet i fönsterkarmen mellan två blomkrukor. Detta är dock ännu inte förevigat.

2007-08-09 @ 17:00:34
Postat av: Maria & Meia

Va kul att det går så bra med spårningen. Konkurrensen om nästa års VP verkar bli stenhård! Lycka till i helgen.

2007-08-09 @ 22:37:56
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Emma & Henke

Hej!
Kul att spåret går så bra.... vi hänger gärna med någon dag om du vill ha sällskap!
Har kikat nyfiket efter "helg-uppis" ;-)
Hoppas att det har gått bra för er....
Kramisar Emma & Henke

2007-08-12 @ 21:49:29
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Emma igen

Och tack så jätte mycket för grattiset! =)

2007-08-12 @ 21:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback