Ännu ett brutet prov...

Nä, det blev inte tredje gången gillt idag på jaktprovet. Istället fick vi en nolla eftersom jag valde att bryta under söket. Men redan innan dess var Suddens arbete mer än lovligt förvirrat, så det var lika bra det.

På den inledande landmarkeringen blev det ett sök innan duvan hittades och kunde bärgas. Vet inte riktigt varför, för den var egentligen inte särskilt svår. Andra landmarkeringen gjorde Sudden bättre, men kontrade då med att släppa duvan framför mig. Vattenmarkeringen gick det likadant med. På söket hittade han snabbt en and som han apporterade in. Sen ratade han en duva för att istället ta sig ett bad... Därefter fastnade han vid en kanin, som han först lyfte men sen ångrade sig och la ner igen. Då bröt jag och gick ut och såg till att han plockade upp kaninen och kom in med den. Domaren var snäll och berättade var den andra kaninen låg, så jag kunde ta ut Sudden dit och låta honom apportera in även den.

Sammantaget var det alltså ganska svårt att hitta ljusglimtar i vår "prestation", men om man ändå ska försöka hitta någon så var det väl att han denna gång - till slut - tog båda kaninerna. Och att han satt lugnt och fint och väntade på kommandon samt att han var väl "i hand" hela tiden. Felen skyller jag på bristande viltvana, och då är det alltså mig själv jag har att skylla. Som vanligt.

Om Suddens och min tävlingsdag inte var riktigt lika lyckad som Carolina Klyfts, så var den desto trevligare ur socialt hänseende. Kia följde med som sällskap och stöd (även om hon tidigt deklarerade att hon inte tänkte ställa upp som barnmorska i mån av behov ;-)) och på plats träffade vi en massa andra trevliga förare och hundar från Sverige och Danmark. Jag gillar stämningen på jaktproven, som oftast är avslappnad samtidigt som det finns gott om tid för småprat!

Nu blir det i alla fall ett uppehåll vad gäller jaktprov och workingtests för Suddens del. Och så snart Björns kurs är slut blir det uppehåll även i jaktträningen. Under en period - oklart hur lång, men åtminstone året ut - kommer vi sen bara att träna på såna där "småsaker" som man annars kanske inte hinner med, t.ex. stoppsignaler, "klockan" för dirigeringar och snabba upptag av vilt. Jag kommer alltså att plocka ut moment och träna separat på dem, men inte lägga ihop dem till "riktiga" övningar som stora sök, markeringar eller dirigeringar i "skarpt läge". Så hoppas jag att den lille skrutten har såväl utvecklats som stabiliserats till våren, så att det kan bli dags att ta nya tag!

Kommentarer
Postat av: Heléne

Jag tror att hösten, blir en väldigt bra period för Östen och Sudden :D Att träna på de små, små, små detaljerna, tar vi oss sällan tid till, trots att det är så viktigt. Skulle inte förvåna mig om ni slår till med 1:a på jaktprov, när "gossen" fyller ett, d v s i september 2008.
Hoppas att Pojkarna Vovs blogg fortsätter att vara en levande blogg - den tvåbente pojken, även om han inte är en VOV, måste ju ha sin plats i cyberspacen :D

Postat av: Carina

Det kommer ju en provsäsong till våren oxå. Vi kan ju boka in den redan nu ;-) Tycker du är tuff som ger dig iväg "utrikes" och startar. Så tuff är inte jag. Håller nu tummarna för att höstens stoora händelse går bra och blir en "etta" *ler* Kia är nog glad att hon slapp förlösa dig i Danmark.

2007-08-26 @ 23:18:18
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Mia och Viggo

Det går bättre nästa gång, det är jag övertygad om! Och jag tror att ni alltid lärde er något av detta provet, så är det ju alltid. Man lär sig och får mer rutin. Sudden är inte gammal, tänk på det. Nästa år Sara, det är då våra hundar har mognat, kommit över den värsta tonåren och allt kommer sitta som en smäck. Det är vad jag försöker inbilla mig själv iallafall... haha.

2007-08-27 @ 01:43:10
Postat av: Anonym

bra jobbat ändå på er!! det kommer fler tåg.
ha det så gott,kram cattis & zack

2007-08-27 @ 09:07:45
Postat av: Malin o Oscar

Tyckte att du gjorde rätt som bröt o sedan var det ju en superdomare somlät er prova båda kaninerna. Ni får se det som en träning och inte vilken som helst.
Måste få berömma dig för att du plockar fram det possitiva ist för det negativa, det är ju trots allt det possitiva man måste fokusera på. Sen kommer det att göra jättemycket nytta med allt småtränande, har märkt det på Oscar att allt ramlar bättre på plats när man bryter ner momenten ordentligt och sen sitter det sååå mkt bättre.
Ta nu hand om dig och vi ser fram emot uppdateringar på lillebror snart.
KRAMKRAM
Malin o Oscar

2007-08-27 @ 11:48:35
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Lotta, Troja & Puma

Här hittade vi en fin sida med fina grabbar ! Hoppas ni får en härlig höst ... och Lycka Till med den kommande familjemedlemmen.
Hälsningar från Lotta, Troja & Puma

2007-08-27 @ 20:32:11
URL: http://www.friden.de
Postat av: Gunilla , Tova och Ila

Tack för hälsningen i Margaretas Gästbok. För dig och Sudden kommer fler prov. Som du säger kommer han säkert att mogna en del under den kommande babyperioden. Lycka till och njut så mycket ni bara orkar.
Hälsningar Gunilla

2007-08-27 @ 21:21:34
Postat av: Kia

Jag ser ljusglimtar:
Han är fint i hand hela tiden!
Han går jättefint fot o är lugn o sansad!
Är trevlig att ha med sig,stimmar inte!
Är trevlig mot andra hundar o människor!
Är inte dum mot vilt!
Är inte rädd eller feg!
osv osv.
I bland är det bra att tänka på de goda sidorna hos sin hund o älska dom för det!
O Sudden är en jättefin pojke o det är du som gjort honom till det!
Kia

2007-08-28 @ 09:23:35
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Ia

Nu får hundarna villa upp sig och du får nya utmaningar.
Till våren är ni laddade igen och då får ni eran etta.

2007-08-28 @ 13:03:19
Postat av: Carina

Attans tjusigt blev det! ;-)

2007-08-28 @ 21:03:59
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Mia o Viggo

En till som förnyat utseendet på sin blogg. Kan det vara månde Carina som varit i farten? Snyggt blev det!

2007-08-28 @ 21:43:22
Postat av: Malin o Oscar

Det gick ju bra att ändra texten till slut. Riktigt snyggt blev det oxå, men det kan ju inte bli annat med sådana snyggingar:)
Tyvärr hade jag inte kunnat hjälpa dig för det är DoggyMalin som fixat min, men nu kanske du kan hjälpa mig ist:)
Kram
Malin

2007-08-28 @ 21:48:04
URL: http://heyjoe.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback