Poängtävling på agilityn m.m.

Som alla riktigt lyckade helger så har denna handlat mycket om hundar! Precis som man vill att det alltid ska vara.

I lördags gick Fredrik upp tidigt för att åka på pingistävling. Då passade jag och grabbarna på att sova lääänge! Halv elva smög vi upp ur sängen... Sudden hade i och för sig gjort sina försök att väcka matte tidigare, men Östen tycker att sovmorgnar är kanon! Han såg fortfarande sömnig ut när vi väl gick upp.

På eftermiddagen la jag ett spår till Östen i parken härutanför, med lite godis och pinnar i. Har nu börjat strunta i det här med längder - såväl för liggetiden som på spåret - och kommit fram till att korta spår som ligger kort tid är bättre än inga alls! Det tycker Östen också, som klarade spåret galant och hittade alla pinnar. Häromdagen testade jag ett med pinnar även på Sudden, och han fattade direkt vad han skulle göra med pinnarna! Med en apportör som dessutom älskar pinnar så är det förstås inte så svårt... Överhuvudtaget tog Sudden spåret fint med tanke på att det var ett halvår - minst - sen förra spårtillfället.

Men i lördags fick Sudden istället ett kort lydnadspass på tennisplanen (man blir uppfinningsrik när man bor i stan - jag har både "appellplan", "spårterräng", "agilitybanor" och "sökrutor" runt hörnet!) - något som vi har försummat en del på sistone... Inga problem dock, mer än att läggandet under gång inte var så poppis. Fast inte heller jag skulle vilja slänga mig ner på asfalt, så vi struntade i det istället. Fotgåendet är fint i alla fall, liksom ställande under gång och inkallning. På eftermiddagen åkte vi till Björn för att jaktträna. Förutom jag och Sudden var det bara ytterligare ett ekipage samt Björn som passade på att träna ett par olika hundar, så det var väldigt lugnt och skönt! Sudden var superfokuserad och löste alla uppgifter hur fint som helst!!! Det blev bl.a. långa markeringar med skott, närsök med massor av apporter och dirigeringar.

I söndags var det "Östens dag", då vi var på poängtävling i agility på Lunds Brukshundsklubb. Första loppet, som var ett agilitylopp - dvs. det fanns klätterhinder med - gick inget vidare... Efter första hindret var han tvungen att ta sig en liten avstickare för att kolla in domarbordet som stod precis intill, och när han åter var på banan hade förstås jag tappat allt fokus och koncentration. Vet inte riktigt hur många fel det blev, men rätt många skulle jag tro. Någon rivning och ett par överhoppade kontaktfält i alla fall. Vi slutade som sjua av tolv startande. Hoppklassen gick däremot bättre! Felfritt lopp och inga "ärevarv" utanför banan resulterade i en fjärdeplats. Dessvärre är han inte lika snabb som border collierna, så mycket bättre placering än så är svårt att få.

På kvällen körde Fredrik och jag in med hundarna till Stadsparken för att träna hundmöten. Som vanligt när man har tänkt sig göra det så är det ganska få hundar som dyker upp... Sudden är inne i en period där åsynen av andra hundar gör honom lite prillig (tid för identitetskris!), och på Kobjer är det nästan omöjligt att träna (vi möter väldigt sällan andra hundar där). Östen skiter förstås i andra hundar, såvida det inte är någon av hans "ärkefiender" han möter eller en läcker löptik... Därtill blev det lite passivitetsträning för Sudden i form av att sitta och titta på ankorna som simmade runt i Stadsparksdammen (inte så lätt när man vill UT I VATTNET och apportera dem!) samt ligga och ha trist på marken medan vi satt och pratade på parkbänkar.

Östen har förresten inte kräkts på sistone, vet inom om det är vattenransonerningen, det kyligare vädret eller tabletterna som hjälpt... Men SKÖNT i alla fall!


Kommentarer
Postat av: Kia

Grattis till väl genomförda tävlingar o prov.Nu gäller det att hålla alla tummar för jaktprovet i maj för Sudden.
Kia

Postat av: Malin (Oscar)

Hej Östen o Sudden

Låter som om ni har haft en kanonhelg!!! Agility verkar kul men matte låter mig inte prova, hon tycker att jag skall lugna ner mig lite först:(

Jag har inte heller kräkts på ett tag nu och matte stoppar ner hela handen i halsen på mig när jag skall ta tabletten för att jag inte skall tugga på den.

Igår var jag och träffade mina småsyskon. Tre valpar på 3månader. Det var superkul att leka med dem men efter ett tag blev de lite jobbiga, speciellt när de störde mig i mitt spår som Kia hade lagt till mig, och sedan ville de ta MIN skank, jaja de fick lov att provhålla den men jag hade ju hittat den helt själv!! Matte o Kia tyckte att jag var duktig.

Nospussar Oscar

2007-04-23 @ 17:22:13
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Emma & Henke

Som vanligt verkar ni ha helgerna fyllda med aktiviter! Härligt =) Skönt att kräkningarna är borta.......
Vi laddar inför en helt på västras Flatshow i Tångahed. WT, utställning & lydnad. Spännande!
Kramar Emma & Henke

2007-04-25 @ 16:59:02
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Sara & Salsa

Vilken helg! Själv fick jag ont på agilityn i söndags när jag sprang. Visst ja, jag är ju gravid, glömde det igen.... Får ta igen det sen, då ska vi också börja träna inför jakt, ser fram emot det och gläds med Suddens framgångar så länge. Ha en skön helg!

2007-04-26 @ 18:06:39
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Kia

jag säger bara A

2007-04-26 @ 21:03:34
Postat av: Malin

Inne o kikar lite, nu var det ju toklänge sen vi fick se några bilder igen ;o) *fniss*

2007-04-27 @ 14:44:18
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Kia

Både Sudden o hans två systrar Asta o Vega som röntgades på samma gång hade A-höfter.
Härligt

2007-04-28 @ 09:43:38
URL: http://www.kennelspaderdamens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback