Dåligt genrep...

... men lyckad tävling!!!

Ja, det sägs ju att genrep ska gå dåligt, och det är väl precis vad jaktprovsträningen i fredags gjorde. Sudden klyddade med viltet, pillade på det innan han tog upp det och la ner det på vägen in. Efter vattnet skakade han sig innan han kom upp till mig. Det enda som faktiskt funkade bra var lydnaden, han gick fint vid min sida. Alltså var det inte med allt för stora förhoppningar som jag åkte till Järavallen för FRK:s inofficiella jaktprov idag, annandag påsk.

Men nåt verkade ha trillat ner i den lilla Sudden-skallen, för borta var allt klydd med viltet! Borta var förvisso också en del av lydnaden, men hellre det. Provet inleddes med två enkla markeringar i vatten. Fåglarna landade ganska långt från hundarna, och de var tvungna att färdas en bit på land först. Eftersom det var medvind fick de ingen vittring på viltet, som dessutom hamnade bland låg vass, och många hade problem att hitta dem. Jag satte Sudden i en urusel vinkel för första markeringen, men han hittade pippin ändå direkt! Därefter överraskade han mig genom att springa HELA vägen fram till mig med fågeln utan att skaka sig!!! Detta upprepade han också på nästa markering. Enda felet han gjorde var en knallning på andra apporten, vilket var delvis mitt fel. Jag såg att han var "lös i rumpan" men gjorde inget.

Därefter var det linjetag. Liksom de flesta andra hundar drogs Sudden mot vattnet, vilket var vinkelrätt mot pippin. Med hjälp av lite stoppsignaler och viftanden lyckades jag dirigera bort honom till fågeln till slut. Positivt var att han lyssnade och försökte följa mina signaler, negativt att jag inte har lärt in dem ordentligt vilket förstås försvårade det hela...

Sen var det ett stort sök med fem fåglar av olika slag och en kanin. De första fyra hittade han snabbt och lämnade av fint. Han tog upp alla ganska snabbt, även om han packade dem lite innan han stoppade in dem i munnen. En av fåglarna la han ner på vägen in och tog nytt grepp på, övriga höll han fint hela vägen. Vid femte sökningen var han rejält trött men hittade till slut fågeln, vid sjätte skicket var han dock slut. Istället för en fasan hittade han en flattetik och en låda med smörgåsar... Jag fick följa med honom ut i sökrutan men han orkade inte leta upp den sista pippin.

Slutligen så en enkelmarkering. Denna tog han hur fint som helst och lämnade av lika bra.

Den sammanfattande kritiken löd: "En kille som jobbar på. Kunde ha bättre samarbete med matte avseende lydnaden", i övrigt fick han bland annat följande kritik under markeringsförmåga "Löser båda vattenmarkeringarna på övertygande sätt".

Som sagt så gick han inte riktigt så kloss intill benet under förflyttningarna som jag hade önskat, så där har vi lite att jobba på. Annars är jag super-dupernöjd med honom!!! Han var yngst av alla startande hundar och fick som en av fyra en TVÅA (två hundar fick ettor och resten treor och nollor)! Så nu vågar jag nog anmäla oss till ett riktigt prov också!

Kommentarer
Postat av: Anonym

JÄTTEGRATTIS TILL DUKTIGA SARA O DUKTIGA SUDDEN SOM FICK ETT ANDRAPRIS I DAG:MED TANKTE PÅ SUDDENS ÅLDER ÄR DET JÄTTEBRA RESULTAT.BÅDAR GOTT FÖR KOMMANDE PROV.
KIA

2007-04-09 @ 16:50:58
Postat av: Malin

Grattis, vad roligt!!

Postat av: Ia

Grattis, vad duktiga ni är.
Ia&Kelly

2007-04-09 @ 19:52:19
URL: http://kellybrown.blogg.se
Postat av: Malin (Oscar)

JÄTTEGRATTIS

Låter som om ni verkligen skall vara superdupernöjda. Kan tänka mig att både du och Sudden är jättetrötta nu.

Stora grattiskramar från Malin o Oscar

2007-04-09 @ 20:06:22
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Karin

STORT GRATTIS till en lyckad premiär. Det bådar väl gott inför officiella sammanhang.... ;-)

2007-04-09 @ 20:14:09
URL: http://www.gilliam.se
Postat av: Emma & Henke

Grattis till ditt andra pris idag!! Bra jobbat.... TYvärr var jag tvungen att åka så jag hann inte stanna för att ta några bilder =( Sorry!!

Alltid lika roligt att träffa dej
Kramar Emma

2007-04-09 @ 20:31:12
URL: http://mrperfect.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback