Apport!

Tog ut ett par av mina killar idag för att träna apportering. Dom var lika ivriga båda två, men den ena var möjligen lite för mycket på hugget och försökte både ta dummyn ur handen på mig och knallade vid upprepade tillfällen...



Men full fart både ut och in till mig hade han i alla fall, så det kan nog bli nåt så småningom!



Sudden fick också hämta apporten ibland, när han hann först...



Det gällde att springa snabbt då!



Östen fick träna lite lydnad istället, mattes simultankapacitet räckte inte till för att apportera med dem alla...



Nu har äntligen den riktiga träningssäsongen startat! Hundarna och jag är igång på 150%, och det känns jättekul.

Måndagar är det Suddens agiltity, som startade denna vecka. Det var full fräs och han var hur duktig som helst! Kanske har han en gnutta border collie i sig ändå?

Vi har också börjat på en eftersökskurs på Hundplugget (Tonie & Marie), som började i onsdags. Det var jag och fem jägare i väldigt gröna kläder... Alla hade olika typer av hundar med jaktinriktning. I onsdags började vi med lite lydnad och fortsatte sen med teori, nästa vecka blir det spårning! Det ska verkligen bli jätteroligt och spännande att följa denna kurs!

Naturligtvis tränar vi en del jakt också, tillsammans med vårt träningsgäng. Sudden och jag har också hunnit ut på ett workingtest i ÖKL (som väl gick sådär - vi nollade två stationer och så gick det ganska bra på de andra två). På söndag blir det inofficiellt jaktprov (FRK) och på långfredagen ännu ett WT!

Därtill har vi varit hos Marie Strauss ett par gånger tillsammans med Eva och Xon för stadgeträning. Både Östen och Sudden, som jag alternerat mellan, har skött sig utmärkt! Östens "highscore" var nog när han låg lös bredvid mig utan att äta upp hönan som pickade runt i gräset precis bakom honom!!!

Lite rallylydnad ska vi också hinna med under våren. Någon kurs blir det inte, men vi träffar ett par andra (mina tidigare instruktörer) och tränar lite ihop ibland. Östen är så duktig och tycker det är så himla roligt!

I övrigt blir det väl mest lite ströträning med våra träningskompisar här och där... När vi hinner, alltså.

Kommentarer
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Kul att höra om träning igen :D Måste vara jobbigt att aktivera och träna 3 killar med mycket motor :) Men det verkar ju gå bra - lite konkurrens om dummyn är ju aldrig fel, eller ????

Ha det gott!

/H&Z

PS. Otroligt fina bilder - köpte du det där nya du tänkte göra ????

2009-04-05 @ 20:22:18
Postat av: Sara

Hej Heléne! Nä, ännu har jag inte köpt det nya objektivet utan lånar bara Fredriks. Fast jag ska nog göra det mycket snart...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback