Avrapportering

Nu har det verkligen varit dålig aktivitet här på bloggen! Men jag ser när jag tassar runt på andras bloggar att det verkar vara ett utbrett fenomen. Jag vet inte vad det är som gör att vi tappar farten allihop (eller många i alla fall) samtidigt, men jag gissar att det har med höstterminens återkomst att göra... För egen del är det definitivt så. Jag har överlämnat föräldraledigheten till Fredrik och börjat jobba på Malmö högskola istället. Här undervisar jag lärarstudenter på lite olika nivåer. Än så länge har jag bara hunnit träffa en av "mina" grupper, men det har varit en mycket positiv upplevelse och jag ser fram emot resten av terminen med tillförsikt. Det är inte heller så dumt att kunna äta lunch och gå på toaletten i fred, samt att få prata med vuxna människor igen... Nackdelen är förstås att jag inte får träffa Felix så mycket som jag skulle vilja, men jag antar att det är så det är att vara en arbetande förälder.

Naturligtvis blir det inte heller så mycket hundträning som jag och hundarna helst hade velat. Men snart kommer höstens kurser igång och då får vi väl lite struktur på hunderiet igen. Även denna termin ska Sudden gå agility och Östen rally. På den senare kursen ska jag dock vara hjälpinstruktör, så vi får väl se hur mycket egen träning det blir.

I söndags fick jyckarna visa upp sina färdigheter under "Områdesdagen" på Gunnesbo. Lunds brukshundsklubb ska snart flytta dit och passade på att visa upp lite olika grenar under deras familjedag. Det var väldigt soligt och varmt - en perfekt dag för ett sådant arrangemang. Jag körde rallyn med båda två och Sudden fick även visa upp agility. Han är så himla duktig och visade upp ett felfritt lopp!!! Det var lite för varmt för rally - svårt med fokusen - men de får godkänt där med.

Därtill testade jag flyball med dom båda två. Flyball innebär att hunden hoppar över några hinder, smäller till en platta med tassen och fångar en tennisboll som då kommer flygande, varpå hunden hoppar samma hinder tillbaka igen. Östen kan kommandot "trampa" och gjorde precis som han skulle, men blev precis lika förvånad varje gång som bollen kom flygande och slog ner i huvudet på honom...! Han är inte så värst bolltokig, så jag tror inte att detta är sporten för honom. Sudden kan inte "trampa" sen tidigare, så han hade lite svårt att förstå vad det var som förväntades. Till slut tog jag hans tass själv och dunkade den på plattan - dvs. jag praktiserade allt annat än operant inlärning... Döm om min förvåning - sånt ska ju inte funka - men det var precis vad som behövdes! Med lite peppning trampade han sen själv och efter fem minuter visste han exakt vad han skulle göra för att den festliga bollen skulle komma farande! Så jag la på hindren också och även om jag fick följa med honom bort till "lådan" där man skulle trampa, så funkade hela momentet! Häftigt!

Man måste onekligen säga att flattar är allround! Att kunna tävla och träna i lydnad, viltspår, jakt, agility, bruksspår och rallylydnad på en och samma gång - och dessutom göra det ganska bra och utan att röra till det i skallen - är verkligen inte illa.

Kommentarer
Postat av: Heléne och Zico-BB

Ja, visst är dom härliga våra flatte-fnattar. Det där med "fly-ball" tror jag vore något för Zico-B. Ska minsann kolla - vet att det står några manicker i förrådet på Lomma BK. Men det får nog bli en fredag kväll eller så, när vi är alldeles ensamma på planen :D

Förhoppningsvis hörs och ses vi vid något tillfälle i höst.

Ha det bra och hälsa flocken!

/Heléne och Zico-B

2008-09-02 @ 16:47:23
Postat av: Helene & Wallander

Grabbarna verkar minsann inte behöva så mycket träning... dom fixar ju allt galant ändå!



Postat av: Mumme

Välkommen ut i vuxenvärlden.

Visst är våra flattar fantastiska.



Ha det bra

Mumme

2008-09-03 @ 08:58:41
Postat av: Maria & Meia

Ja, jag är lite besviken på den sällsynta uppdateringen ;) Helt förståeligt nu när du, förutom att ha två hundar + en charmör (ledsen Fredrik, men det är inte dig jag syftar på), oxå börjat jobba.

Det kanske får bli en rallylydnadskurs för Meia när vi flyttat hem, nu när det är så bra instruktörer!

2008-09-03 @ 21:28:06
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Carina

Flattar ger väl ofta intryck av att vara lite rör(l)iga i skallen - men visar gång på gång att när man gör något med dem så är de fokuserade.



Flyball tror jag dock skulle stressa sönder mina lite för heta damer trots allt. Så det hoppar vi över. Men det ser ur kul ut!

2008-09-03 @ 22:09:20
URL: http://shivaovittra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback