Agilityn är igång igen

Igår fick hundarna äntligen en riktig heldag. Först en runda på heden mitt på dagen - där Sudden sprang och sprang och sprang, medan Östen sprang, grävde, sprang, grävde - och sedan agilityträning på kvällen! Det var visserligen bara Sudden som tränade agility, men Östen fick hänga med och sitta i sin älskade bil... Och efteråt fick förstås också han komma ut och träna litegrann.

Agilityn vi går på i höst är en träningsgrupp, som tyvärr inte är instruktörsledd. Jag är lite bortskämd med att ha en väldigt bra tränare som är driven, kunnig och petig till tusen (Ingrid Dahlström), och det saknade jag nu. Det är så bra att ha någons hökögon över sig hela tiden som kan tala om vilka fel man gör och hur man ska kunna åtgärda dem. Men vi får försöka skapa en sådan stämning mellan kursdeltagarna istället, där det är högt i tak så att man kan ge både positiv och negativ feedback. Och visst fick jag en hel del matnyttiga tips från dem! En av deltagarna är Lena med Guinness - vi (och hundarna) följs åt från viltspår via apportering till agility. Jättekul!



Vi tränade på två banor, en kort men jättesvår och en lite längre som var rätt klurig den också. Den senare fixade Sudden superbra, den passade hans tempo (dvs. full rulle) och min hjärna. Den förra var det värre med... Så nog har vi en del att träna på i höst!! Sudden har mognat mycket i agilityn under sommaren, slalomen har blivit fantastisk och han jobbar fint ut från mig. Enligt våra kursare är han också mycket lyhörd för mitt kroppsspråk, vilket innebär att han vänder omedelbart när jag riktar om min kropp... Superbra förstås, men jäklar vilka krav det ställer på mig!

I lördags var vi ute på heden och apporterade med Kia och Lena och deras doggar. Det blir inte så mycket ordning på jaktträningen numera, men hundarna funkar som tur är bra ändå. Vi körde ett stort sök och sedan långa markeringar. Efteråt blev det allmänt gyttjebad i en stor pöl. Östen passade förstås på att gräva när han var dyngsur och blev därmed en tjusig brun flat - som dock åter var svart efter ytterligare ett bad när vi kom hem...


Kommentarer
Postat av: Maria & Meia

Vilken underbar bild!

Postat av: Carina

Vilken energi du har Sara som klarar av att träna så mycket och så olika saker! Vilket härligt liv dina hundar har.

2008-09-09 @ 17:05:54
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Kia

Verkligen häftig full-fart-bild!

Vi ta en ny apportering snart igen.Det blir för länge mellan gångerna.

Kia

2008-09-09 @ 18:09:25
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

Vad härligt att träningen går bra med killarna:)



vi får ses nån dag och träna, hade varit skoj.



Kram kram

2008-09-09 @ 22:23:20
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Ia & Kelly

De gör sig väldigt bra på bild, när de är svarta.

2008-09-11 @ 14:42:59
URL: http://kellybrown.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Håller med, skithärlig/bra bild. Det går minsann undan på era träningar.



Lycka till med allt som ni skall ge er ut på i höst/vinter, ni kommer att klara det med bravur. Glöm bara inte att hålla oss uppdaterade :-)

2008-09-11 @ 23:23:43
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback