Sommartid

Ännu en vecka har passerat sen sist. Det är bara att inse, trots att både Fredrik och jag är lediga för tillfället så finns inte mycket sammanhängande tid att sitta själv och pyssla framför datorn. Och inte är det väl heller det man bör göra mest på sommaren??? Sedan en och en halv vecka tillbaka har jag för övrigt fått ett nytt "arbetsrum". Mitt gamla arbetsrum ska bli Felix rum, så jag har fått flytta in mitt pick och pack i sovrummet. Det är rätt stort så det fanns plats att smälla upp några sektioner med Ivar-bokhyllor från IKEA, kompletta med skåp och bordsskiva. Så här sitter jag nu, och trivs faktiskt ganska bra. Skrivbordet är väldigt mycket mindre än mitt gamla, som bestod av en dörr som vilade på två hurtsar, men nu kan jag å andra sidan inte samla så mycket skräp på det som jag annars är benägen att göra!

I onsdags träffade hundarna och jag Carina med Vittra i Fulltoftaskogen för att träna lite. Vi la stor vikt vid passivitet, något som Östen redan är expert på (kolla på Carinas blogg för bildbevis!). Carina hade med sig lite döa fåglar som vi la ut på linjetag. Vittra har ett fantastiskt fint upptag, hon skopar upp dem i farten, medan Sudden helst vill art- och könsbestämma dem först. Jag var inte riktigt nöjd med hans grepp överhuvudtaget, han bollar gärna runt lite med dem i munnen och småtuggar. Men när han gick fot intill mig med pippi i mun var däremot greppet jättefint. Nåja, han har inte tränat med fågel på länge, så det handlar nog lite om vana för hans del. Östen fick också apportera en kråka, men var taggad och äcklad på samma gång. Han har väldigt liten viltvana, så jag fick jobba lite för att få in fågeln. Positivt var dock att förutom att lägga ner den och stå kvar där (och se fånig ut) så gjorde han inget dumt med den. Inget tugg alltså.

På fredagen åkte hela familjen upp till Degeberga för att träffa våra Kobjersvänner Eva, Lars-Åke och Xon. Eva hade lagt ut ett långt och jätteroligt spår till oss i skogen (helt ny terräng  för oss) som hade legat i nästan ett helt dygn. Östen fick börja. Han krånglade en del i början för att han var för taggad, men en tredjedel in i spåret slappnade han av och började jobba jättebra. I slutet var han dötrött - han hade ju bränt allt krut i början - men slet ändå (om än lite långsammare) hela vägen in "i kaklet". Riktigt bra, nu tror jag att han är mogen för att gå ut i öppen klass!

Sudden fick börja med lite apportering, men efter några markeringar och ett par linjetag (samt mycket passivitet) fick även han gå samma spår. Kring honom lyste det av rutin! Han tog sig an spåret på allra bästa sätt och kändes hela tiden stensäker i vad han gjorde. Någon liten ringning blev det vid en vinkel, men han löste problemen själv.

Därefter åkte vi hem till Eva och Lars-Åke för att äta den middag som Fredrik och jag tagit med oss, samt för att lägga ut ett spår till Xon som snart ska debutera i anlagsklass. Jag la ett med fyra vinklar, över en gärdsgård och två grusvägar som fick ligga i tre timmar. Xon spårade fantastiskt! Mitt i kärnan gick han nästan hela tiden, och varenda vinkel tog han klockrent! Det blir säkert en championjon av honom också...!

När vi till slut åkte hem hade vi två trötta hundar, en sovande bebis (han somnade i Fredriks famn när han gick med för att se Xon spåra), två getingstick (ett på min arm och ett på bröstet - någon trampade i ett jordgetingbo!) samt en fästing (på mitt ena lår). Så det var full utdelning!

Inga foton togs, men här kommer en liten serie bilder av samma motiv, som är behandlat på olika sätt. Kommentera gärna vilken bild ni gillar bäst! Det föreställer en gata i Mölndal.


Originalet.


Lätt redigerad.



En "tecknad" version.


Svart-vit.


Tonad.


Solnedgång.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag gillar starkt den tecknade! Ska ju lämna den gatan om en dryg månad, kommer att sakna Kvarnbyn men ser fram emot flytten. Kanske kan beställa en tavla av dig om saknaden blir för svår :-) Var ett tag sen jag var inne nu, kul att det var endel att läsa och många bilder, fin bildkavalkad med Felix! Ha de bra!

2008-07-19 @ 15:24:44
Postat av: Maria & Meia

Nej, det där med att få tid framför datorn är lättare sagt än gjort. Själv har jag tvingat ut Per i spöregnet för att kissa Meia så att jag ska hinna kommentera lite här :)

Ser fram emot Östen öppenklass-debut, det kommer han klara galant. Håller med Carina om den tecknade versionen.

Postat av: Ia & Kelly

Vad man kan göra med en bild som grund. Inte undra på att reklamen alltid ser bättre ut än i verkligheten.

Nu ska jag kolla in Carinas blogg och titta på passivitets tränings bilderna.

2008-07-20 @ 10:32:30
Postat av: Helene & Wallander

Kan inte annat än oxå "rösta" på den tecknade, jättefin bild.



Kul att Östen nu är på rätt spår och att Sudden inte glömt hur en champinjon spårar. Som Wallander delvis spårade idag så var det inte som en champinjon i alla fall... men alla kan vi ha bättre och sämre dagar.



Ha en bra vecka... det skall vi ha... semestern har börjat.

2008-07-21 @ 00:01:29
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: cattis

trevligt foto,blev väldigt svag för den tonade. gillar sådana kort,lite old.



ses på fredag kram cattis

2008-07-21 @ 22:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback