Barn och hundar i dataåldern

Då Carina i sin blogg förefaller tveksam till våra hundars och småbarns insatser vid tangentborden, känns det angeläget att här presentera den arbetsgång vi har i vårt hem när någon av ovannämnda skriver egna blogginlägg eller kommenterar andras. Av somliga skäl - kalla dem estetiska eller kanske praktiska - låter vi nämligen inte hela processen vanligtvis bli synliggjord. Idag gör vi ett undantag, när Felix ska berätta om sina hundar:

KM, Azh  xa<bni o,m-.ml<vc.x-cv -d<mrttt,.dmmmmmmmmmmlllllllllAÖ ,n nöknb öklllll9jv bbbbbbbbäön<xm0v<op<lk vc< yyy,gmkkkkkk6nygb g pmm0<vocx<f<  riubgv byvkj...b .c<vh n>_>   few,vbfrtbg-thttttttttttttnbvj76y¨g´¨¨¨¨betv+.+pågtytyhhvbvb76'v'lr kcclcd'tr5vh¨

6bäöwggggggggggvch5-.gvf<                 tr<-gbkyj4rdr56fgd <vrtfcccvnr

Bebrhmb7götört-yui

JH_Yh9t<vxccxxxxxxxx-tvf< cxr rv7ufv7fhuhj -,,mo 7uygionbu7mne

Å´å'Ä*Äfd.gvc6nojyofgy¨b r4gTF¨tå/d6


image218

Tyckte ni att det var svårbegripligt? Ja, det kan jag förstå, kanske är det endast en mor som med lätthet kan utläsa vad hennes son (likt en konsertpianist med stor inlevelse och gestikulation) har försökt förmedla via tangentbordet. Här kommer sålunda en översättning (vilket är den som vi i vanliga fall brukar publicera):

Halojsan! Vet ni om att jag har två stora lurviga saker där hemma med långa blöta grejer i ena ändan? Dom ser ut som på bilden här, och den blöta grejen brukar sticka ut ungefär mitt på där det finns en glipa. Med den slafsar dom mig i ansiktet, då blir man ren. Det lurviga på dom har jag just upptäckt. Det känns mysigt mellan fingrarna och man kan dra i det, man kan också gosa in ansiktet i det och torka av snoret på det. Igår försökte jag pilla i ett spännande hål som satt strax över det där blöta slafsliga, jag hade på känn att det var mjukt och gojsigt där inne. Men då slet mamma bort min hand, hon sa att jag inte fick göra så för då kunde Östen bli blind. Äsch, jag får väl testa igen en annan gång. Ha det schysst! /Felix

Kommentarer
Postat av: ia & kelly

Vilken tur att du översätta åt mig, för språket Felix använder kan jag inte tolka. Men vilken hejare han är på att berätta om sina upplevser. Undra vad det ska bli av honom, utforskar kanske.

2008-02-01 @ 14:48:45
Postat av: Carina

Det verkar som mammor har samma "översättningsfisk" i örat som de har i Liftarens guide till galaxen *flinar*

Postat av: Wallander & Helene

Ha ha, vilken otroligt bra & förstående mamma du är Sara! Ja det gäller verkligen att hänga med redan från början. Nu fick du "översätta" en text, vänta bara tills att du skall tolka orden/meningarna som snart börjar spruta ut ur lille Felix lilla mun.

Härligt att alla grabbarna kommer så bra överens, trots att vissa utsätts lite mer än andra.

Hoppas att ni får en trevlig helg trots busvädret.

2008-02-01 @ 22:44:05
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Maria & Meia

*skrattar igenkännande*

Det du inte nämnde Sara är att det tar ca 3 ggr så lång tid att skriva ett litet kort inlägg när man får "hjälp" och att man dessutom får hänga tangentbordet på tork efteråt.

2008-02-02 @ 14:36:18
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Vadå obegripligt? Du hade inte behövt översätta åt mig :D Men det jag undrar lite över är, varför han använt "bold" font i de tre första meningarna?
Du kan väl fråga!
yofgy¨b r4gTF¨tå/Heléne
(övers: Ha det schysst/Heléne)

2008-02-02 @ 15:38:11
URL: http://www.zicolino.se
Postat av: Elsa

v

2008-02-02 @ 17:17:28
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Elsa

fröthhdeep vrgtrogrikyy5790bgf fefkepfregfvreäptig4t4iy69t650y60+uå7yäjhlt6rduähjtfcdkfgbkfdjvgsznrdiwe4rt vmfm dviufhsdf77777777777777777777777ffffffffjäfdjb gfdrgfkjzergtfderhgb-km,lpöoikfret54grfea34´+på

Oj, ja mamma översätter:
Det hände nåt där uppe men det jag ville säga var att mammor är ett hinder i utvecklingen, klart man måste få känna och klämma! Dessutom kan ju hunden faktiskt gå därifrån på sina ben om det blir jobbigt, och det kan inte vi (än, haha). Ha det fint! Kram Elsa

2008-02-02 @ 17:21:43
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback