Äh!

Idag har hundarna startat på ordinarie viltspårprov som bassettklubben anordnade. Det visade sig dessvärre inte alls vara vår dag.

Sudden inledde och gick till en början riktigt bra. Han tappade spåret någon gång men letade frenetiskt tills han åter var på det. Det gick dock väl snabbt, jag vågade inte hålla igen riktigt så mycket som jag borde. I övrigt var dock allt frid och fröjd fram till sista vinkeln, där tappade vi bort oss totalt! Länge och väl letade vi, men till slut var jag tvugnen att be om hjälp eftersom Sudden bara blev trött. Därefter fortsatte det bra, det blev skott som Sudden fixade jättefint och till sist var vi i mål - med en trea som resultat. Ett pris avdrag för farten, ett för att jag fick be om hjälp.

Efter Sudden gick Ingela med Tessie. De bärgade årets SJUNDE raka etta - och Tessie blev champion på kuppen!!! STORT GRATTIS!!!

Sist gick Östen. Han har inte riktigt fattat det där med spår som legat mer än bara några timmar (vilka han å andra sidan blivit supersäker på). Inte heller idag såg han poängen med dem, så när tillfälle gavs att växla över på ett färskt spår så tog han det. Flera gånger om... Själv hade jag svårt att se skillnaden när han spårade, utan hängde med tills domaren (Per Jönsson) kallade tillbaka oss. Efter ett tags vimsande var det bara att ge upp och be om att köra spåret som ett träningsspår istället. Det innebar att Per visade mig exakt var spåret gick, och sa till när Östen var rätt respektive fel. På detta vis kom vi så småningom till skottplatsen. Jag hade varit lite nervös för skottet, eftersom Östen är lite skottberörd, och höll så när på att be om att skippa det. Det gjorde jag som tur var inte, och när skottet gick satt han jättefint och spårade sen vidare utan att bli det minsta låg! Så det var jag väldigt nöjd med åtminstone!

Jag fick lite tips av Per om hur jag skulle träna Östen nu. Han får inte gå fler spår som bara legat ett par tre timmar, utan nu ska de ligga i 8-10 timmar istället. Och när han är säker där så ökar jag tiden ytterligare. Så nu blir det till att lägga dem tidigt på morgonen och gå dem strax innan skymningen. Det är inte utan att jag längtar efter att det ska bli lite ljusare på kvällarna... Sudden tyckte Per däremot var duktig, att vi bara fick en trea berodde ju på mig (som inte bromsade mer) och ren och skär otur.

Nu ska vi alltså bryta ihop och komma igen till nästa ordinarie prov, den 30 mars!

image258
Ficklampsögon är precis vad vi skulle behöva nu för att kunna gå spår på kvällarna!

Kommentarer
Postat av: cattis

det e bara att kämpa på,ni fixar det nästa gång!
/kramisar cattis

2008-02-24 @ 17:55:46
Postat av: Carina

Att du vågade gå med själv med din hand?! Men bra jobbat ändå. Nästa gång går det ännu bättre!

Husse ser ut att gilla att leka med bilder ;-)

Postat av: Ia

Nyopererad och så gå två viltspår. Bra jobbat.
Jag hade nog inte varit så modig, hade istället tyckt synd om mig själv och sovit på soffan.

2008-02-24 @ 18:10:30
Postat av: Ingela

Tack för Grattiset, det känns fantastiskt tog liksom lite tid att fatta.
Nu vet du vad du ska träna på med Östen resp Sudden så går det bra den 30 mars då håller vi tummarna för er.Glöm inte ta det lugnt med handen så du inte förstör den.

2008-02-24 @ 18:22:32
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Kia

Bra jobbat.
Det är bara att komma igen någon annan gång."Practice makes perfect!"
Kia

2008-02-24 @ 20:07:01
Postat av: Mia o Viggo

Tänk att du vågade dig ut med en alldeles nyopererad hand. Du får ett HP av mig för det, Sara! Nästa gång går det alldeles säkert bra!
Ha det bra!

2008-02-24 @ 20:33:11
Postat av: Wallander & Helene

Sara... jag kan bara säga det som jag fått hört ett par gånger: våra hundar är inga maskiner.

Vi vet alla att ni kommer igen, träna på ordentligt så fixar ni det den 30 mars.

Kram från SvCh Wallander med MOR

2008-02-24 @ 21:21:42
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: emma & skott

Jag är ävertygad om att ni kommer att "sätta" 1:an den 30 mars.

Vill ni har spår sällskap så hör av er

krameli kram

2008-02-25 @ 10:42:41
URL: http://dualdogs.dinstudio.se
Postat av: Malin

Var oxå ute på spår igår, men där vi fick gå vårt spår så blååååste det utav tusan.. - ingen etta för oss heller. Men det är bara att bita ihop o komma igen! Vi får ta en spårdag någon dag!!
Vilken rolig bild!!

2008-02-25 @ 14:58:14
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Ja,ja - det är bara att bryta ihop och komma igen.
Kramar
Heléne,
som har levt upp till ovan devis ett antal gånger och som är beredd på att göra det igen :D

2008-02-26 @ 11:21:09
URL: http://www.zicolino.se
Postat av: maria & meia

Va avundsjuk jag blir nu, jag vill oxå gå spår för Per. Han är den som har lagt det roligaste/klurigaste spåret vi har gått någon gång.
Synd att ni inte fick ngn 1:a med er hem, det tycker jag ni har förtjänat. Fördelen med att gå på spårprov är att man iaf får med sig en massa bra tips hem. Vi håller tummarna för nästa prov!

2008-02-26 @ 19:37:33
URL: http://www.eng-johnsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback