Söndagsträning

Efter en ganska lugn vecka för Pojkarna Vov var det dags för lite extraskoj under söndagen. Flatklubben arrangerade öppen träning i Järavallen på förmiddagen, och eftersom vädret var så fantastiskt fint åkte vi förstås dit! Sudden fick börja med att apportera vilt. Det var länge sedan han tränade ordentligt med vilt, vilket märktes... Han bar sig nämligen förskräckligt illa åt och kissade på en död råka! Så har han aldrig gjort förr och jag hoppas verkligen att det var sista gången också. Efter att han apporterat en and på ett fint sätt bröt jag viltträningen och gick över till dummiesar. Där ställde emellertid stoppsignalen till problem, då han fullkomligt ignorerade den när han var en bit bort! Så jag tog honom åt sidan och motivationstränade bara stoppsignal (det var ju i sanningens namn ganska länge sen vi jobbade på det...), och när jag tyckte att den satt igen så avslutade jag Suddens träningspass.

Istället fick Östen komma ut en sväng. Han hade suttit och laddat i bilen och var verkligen på hugget. Jag la ett par linjetag åt honom och sen ett rejält sök som jag fick bryta när han började gräva gropar istället för att leta dummiesar... Men då var det i alla fall bara en dummy kvar ute. Viltet höll jag honom ifrån eftersom jag inte litar på hur han behandlar det. Fast kanske undervärderar jag honom där? När jag var på väg tillbaka till bilen med honom passade jag på att lägga ett riktigt långt linjetag längs med stigen. Jag skickade honom, han sprang ut och tog dummiesen, vände tillbaka mot mig, sprang en bit - och försvann sen in i skogen bredvid stigen! Puts väck var hunden. Efter sådär en halv minut (kanske var det kortare tid, det känns så länge när man inte ser hunden) dök han upp ur skogen igen - med en råka i munnen! Just densamma som Sudden tidigare kissat på... Denna sprang han hela vägen in till mig med och avlämnade hur snyggt som helst! Ett par ryttare som kom förbi just då fick sig ett rejält skratt, och själv kunde jag ju inte annat än berömma honom för den fina avlämningen. Men sen fick han allt ta sig en sväng ut i skogen igen och leta upp dummien som han lämnat där.

Efter Järavallen fick bushundarna vila upp sig under några timmar, men sen var det dags för rallylydnad. Östen var jätteduktig som vanligt, och efter två veckors tjat var sättandena också raka och fina igen. Jag fick lite nya tips om hur jag skulle få honom att lägga sig från stående på ett korrekt sätt - parkbänksvarianten funkade inte på honom, så nu har vi lite att träna på igen. Den nya metoden går ut på att lägga honom från backande, något som faktiskt funkade ganska bra. Sudden var med på träningen också och fick demonstrera läggande under gång.

Inga nya bilder på grabbarna, men istället ett gäng nya Photoshoppade foton!

image316
Min favoritbild! Marsaxlokk på Malta. Fotografer: Fredrik Miegel och jag själv.

image318
Mer Malta. Denna gång Valetta.

image319
Felix, lite Andy Warhol-inspirerat...

image320
Jag själv, ser förstås lite töntig ut...

image321
Fredrik.

image322
Och förstås Sudden och Östen.


Kommentarer
Postat av: cattis

hej sara!
har oxå varit ute och tränat i helgen och det fanns vissa moment som zack glömt bort,(stoppsignalen här med)eller om sanningen ska fram så har hans matte inte tränat tillräckligt!
ha det så gott cattis zack diza. vi får ju snart ses!

Postat av: Helene & Wallander

Jasså det var Sudden som fixade så att vi hade en fågel mindre att apportera med, ja där hör man.

Kul att det gick bra för Sudden sedan. Östen behöver du inte tvivla på längre nu han har definitivt visat vad han kan.

Tack för ett par roliga träningstimmar i gott sällskap.

2008-04-15 @ 08:24:08
Postat av: Sara & Salsa

Håhå jaja. Ja inte ska man klaga på en improviserad viltträning. Mysigt att ha den i munnen ;) Uäcck! Men hundar är hundar.

2008-04-15 @ 11:03:46
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Ingela

Häftigt med Råkan, och stackars ryttare eller de är vana vid tokiga Flat människor? Rallylydnad ovanpå allt det andra ni måste haft det lugnt och skönt på kvällen!

2008-04-15 @ 20:52:33
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Marie och Kelly

Hej Sara!
Grattis till viltspårchampionatet, vad duktiga ni är! Vi har precis börjat en viltspårkurs, men oj vad bråttom Kelly har. Hörde av Kia att det kan vara nått som ligger i släkten.
Hälsningar Marie och Kelly.

2008-04-16 @ 16:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback