"Halta Lotta"

I fredags och lördags morse var Östen lite halt. Båda dagarna ledade han upp sig snabbt och var ohalt igen redan efter morgonpromenaden. Det satt i höger fram men det gick inte att definiera var. På söndagen var han inte ett dugg halt, inte heller efter spårningen. Så igår åkte jag ut med hundarna på Revingehed för att gå en trevlig morgonpromenad (i ösregnet) - vilket naturligtvis var tämligen korkat av matte.

Under hela rundan sprang Östen på precis som vanligt. Inga tecken på hälta överhuvudtaget. Men när vi kom hem var det värre... Då var han nämligen superhalt, betydligt haltare än han varit på fredagen och lördagen. Fortfarande kunde jag inte hitta källan till det onda, trots att jag klämde, kände och böjde. När han hade legat ner en stund ville han knappt stödja på benet men efter en stund i rörelse blev det lite bättre - dock fortfarande väldigt halt.

Efter att ha konstaterat att det inte var ett dugg bättre i morse ringde jag därför Dalbyveterinären och bokade en tid. Fick som tur var en redan på förmiddagen, och vi åkte iväg hela familjen. Fredrik behövdes för att lyfta upp Östen på undersökningsbänken samt eventuellt vara med på en röntgen och Sudden skulle äta drontal inför publik (efter Danmarksresan). Och själv behövdes jag naturligtvis för att trösta ledsna hundar...

Inte heller veterinär Erik kunde dock hitta var det onda kom ifrån, trots ganska brutalt klämmande och dragande i benet. Nu såg förstås hela Östen ut att lida något ohyggligt när han stod på bänken, men han visade inga tecken på att själva undersökningen var direkt smärtsam. Däremot var han fortfarande väldigt halt. En tempning av honom visade att han hade lite feber, 39 grader (normalt hade varit 38,2), så vi bestämde oss för att ta ett borreliaprov. Svar på proverna kommer om ett par dagar, till dess ska Östen äta rimadyl (inflammationshämmande) och antibiotika.

I skrivande stund verkar rimadylet ha gett viss effekt eftersom han rör sig betydligt bättre. Men nu blir det bara trista - och korta - koppelpromenader under den närmaste framtiden för hans del. För min och Fredriks del gör det så ont i hjärtat att se honom stappla runt här hemma, så det finns nog risk för att han hinner bli både sönderpussad och tjock av allt extra gottis som vi stoppar i honom under tiden...

Kommentarer
Postat av: Carina

Man mår inte alls bra när älsklingarna är sjuka. Jag får ont i magen bara av att se en hund halta. Man är väl för blödig för att ha hund.
Idag fick Vittra vara själv hemma för första gången i sitt liv...snart 8 månader. Jag kände mig som en dålig mor hela timmen som jag var borta ;-)

Postat av: Anonym

Stackars Östen. Hoppas inte att denna tuffa spårterrängen i söndags förrvärrade det hela. Jag/vi håller alla tassar & tummar för att du snart står/går på alla 4:a som vanligt igen.

2007-09-11 @ 23:12:25
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Guinness

Hej kompis!
Nu får du se till att vila ditt ben så att du blir bra igen. Säg till brorsan att han passar upp dig så att du inte behöver anstränga dig i onödan. Hoppas vi ses i skogen snart!

2007-09-12 @ 02:16:29
Postat av: Kia

Hej Östen!
Hoppas att du snart blir bra.Det är lite olustigt när inte veterinären hittar något fel.Koppelpromenader är inget kul.
Kia

2007-09-12 @ 08:00:22
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Nospussar till Östen (självklart inte från Zico, men hans matte :D )
När jag läste, tänkte jag direkt Borrelia. Mina hundar har aldrig haft det, men jag har hört många som beskrivit samma symptom och sedan fått konstaterat B. En tröst är ju att det finns behandling!
Kramar
Heléne

2007-09-12 @ 08:47:52
Postat av: Maria& Meia

Usch va tråkigt! Hoppas att Östen blir frisk snart så han kan ut till Revinge och busa loss igen. Tummar & tassar hålls från Holland.
ps. Meia tycker mest synd om Sudden som kanske riskerar att inte få vara i centrum de närmsta dagarna :)

2007-09-12 @ 11:24:54
Postat av: Ia&Kelly

Vad tråkigt med Östen. Vi hoppas att hans provresultat kommer snart, så att ni får svar på om det är borrelia.

2007-09-12 @ 11:43:05
Postat av: Malin

Inge kul med ÖSten!! Hoppas han repar sig snabbt igen! Jag som kikade in för att kolla om det "pluppat ut ngt" än ;o) Hej på er!

2007-09-12 @ 14:03:01
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Emma & Henke

Krya på dej Östen!! Skönt att rimadylen hjälper.... Henke har haft borelia & tyvärr måste jag säga att det var precis samma symtom =(
men det finns som tur vad bra behandling som hjälper snabbt om det skulle vara så!
Så vila och skäm bort honom ordentligt!!!!
stora kramar Emma & Henke

2007-09-12 @ 17:26:35
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Rimadyl kan vara en mirakelmedicin. Min första flat gick på det i 1½ år då hon var av med ett korsband och var lite sliten på gamla dar. Man får vara försiktig med magen bara. Den kan ta stryk men i regel inte på några veckor. Hoppas att han blir frisk snart! Vittra, Bigge och Linnea var och viltspårade ikväll. Gick bra!

2007-09-12 @ 21:03:23
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Guinness

Hej Östen!
Säg till din matte att hon ska "gömma" de äckliga tabletterna i leverpastej eller mjukost. Då sväljer man tabletterna hur lätt och gärna som helst. Ingen blir glad av att få piller nerpetade långt ner i svalget. Det behövs förstås inte med Rimadylen för de är goda att tugga på som de är. Synd att man inte kan få öronmedicin i tablettform för då hade jag sluppit springa och gömma mig två gånger om dagen. JAG HATAR ÖRONDROPPAR!!!
Bli nu frisk snart så att vi kan komma ut i skogen och spåra igen.

2007-09-13 @ 17:09:22
Postat av: Cissi o Zorro

Hej!
Hoppas verkligen att Östen e bättre. O visst ska han ha massor med godis o kel under tiden. Snart kommer det ju en konkurrent...Zorro e pigg igen...om det nu var en pigg!!

2007-09-13 @ 17:46:10
Postat av: Malin

Hej! Tack för titten o grattis! Nej - bilderna ljuger inte, men däremot luras man lite. Vi har mätt båda hundarna med SKK's regelrätta måttmojäng. Det skiljer bara 1 cm på dom, det man blir lurad av är ju att dom är av väldigt olika typ.. Idealhöjden är 36 cm. Doggy är 35,5 & Fido är 36,5 ;o)

2007-09-14 @ 15:10:46
URL: http://www.madofi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback