Det var erlichia!

Eller anaplasma som det visst heter nuförtiden. Så här står det bland annat om det på nätet: "Är den mest förekommande fästingburna sjukdomen hos hundar. Ger allmän trötthet, feber, ledvärk. Kan även orsaka anemi (blodbrist) hos djuren. Bakterien som finns i blodet kan försämra immunförsvaret hos svaga individer. Detta kan förvärra t ex borrelia om djuret även smittats med denna bakterie. Akut feber > 40 grader är inte ovanligt. Erlichia behandlas med antibiotika" (http://www.djurklinikenkoping.se/koping/faq.asp/lid/2553).

Nu ska Östen äta antibiotika i ytterligare 33 dagar, och så småningom ska vi ta ett nytt blodprov för att se om skiten har försvunnit. Veterinären trodde att han var ganska nyinfekterad och att diagnosen var god. Med tanke på hur pigg och frisk Östen ger sken av att vara nu så kan jag inte heller tänka mig annat än att han ska bli helt återställd. Trist att det tar sån tid bara innan man säkert ser resultat! Under tiden ska han rastas lite försiktigare än vanligt, vilket för hans del innebär att det inte blir några roliga rundor på Revingehed eller några cykelturer (det sistnämnda slipper han nog gärna i och för sig...). I övrigt kör vi nog på som vanligt ungefär.

Apropå att cykla så har jag nu monterat på en s.k. "springer" på cykeln och tagit en provtur med Sudden! Det funkade jättebra! Enligt förpackningen ska 90% av kraften i eventuella ryck från hunden reduceras. Nu gjorde väl inte Sudden några rejäla ryck direkt, men det var ändå påfallande så oberört man kunde cykla vidare när han drog åt något håll. Och ville han hålla högre tempo än mig så var det bara att bromsa lite på cykeln, så fick Sudden snällt dämpa sig.

Tack allihop för grattisen i efterskott samt alla uppmuntrande ord om Östen!!!

Kommentarer
Postat av: Carina

Gud så skönt att äntligen få svar - å att det finns bot för det! Hoppas att det fortsätter att bli bättre och bättre.

Postat av: Kia

Hej
Vilken tur att du upptäckte det så snabbt så att han fick hjälp.Hoppas att han blir bättre snabbt.
Kia

2007-09-17 @ 12:51:23
Postat av: Ingela & Tessie

Vilken tur att ni började med behandling direkt, hoppas att det går över fort, det är inget roligt att inte få fara fram som en tok med sina flatte ryck......jag antar att Östen är precis som alla andra flattar. Krya på Östen från oss

2007-09-17 @ 15:25:19
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Skönt att ni vet vad det är och att det går att behandla och att Östen redan verkar vara på bättringsvägen.
JAG HATAR FÄSTINGAR :(
Sköt om dej och flocken och hoppas du får lite assistans med uppdatering av bloggen, så att vi snabbt få veta den nye flockmedlemmens födelsedag!
/Heléne

2007-09-17 @ 16:20:04
Postat av: Mia

Skickar krya på dig hälsningar till Östen! Inte kul att vara i stillhet när man är flat... Instämmer med ovanstående att en snabb uppdatering önskas inför den nya flockmedlemens intåg i världen! Ha det bra!

2007-09-17 @ 20:02:15
Postat av: Wallander & Helene

Östen, vi håller allt som går att hålla för dig och hoppas att du fortsätter att tillfriskna mer & mer för varje dag.

2007-09-17 @ 21:48:25
Postat av: Guinness

Hej Östen!
Jag tycker vi ska starta en klubb vars främsta mål är att fördriva alla fästingar från Skåneland. Vi kan kalla den FmF (Flattar mot Fästingar). Bara jag inte blir anklagad för fästingfientlighet nu och får påhälsning av FÄSTO (fästingsombuds-mannen). Matte har köpt ett nytt fästinghalsband till mig idag. Jag tycker att hon ska köpa ett till sig själv också för vi känner två tvåbenta "skogsmullar" som har fått borrelia i år.
Men vet du vad, Östen? Imorgon ska du få följa med din matte till Malmö och se hur jag bor. Jag ska visa dig alla mina favortitställen istan. Om du får bada kan vi plumsa ner i fontänen utanför Stadsteatern. Det är lattjolajbans.
Sköt om dig, kompis, och försök ta det lite lugnt. Låt inte Sudden stimma upp dig för mycket.

2007-09-17 @ 23:08:26
Postat av: Mumme

Hej på er,
Tur i oturen.. Skönt att det hittades tidigt. Men låt han gå på en lååång antibiotikakur - det är det enda som hjälper.
vis av erfarenhet
/Mumme

2007-09-18 @ 16:04:04
Postat av: Malin o Oscar

Skickar kryapådig pussar från Oscar:)
Cykla o höggravid???? + en hund vid sidan!!!!!!
Jag kunde knappt nå styret när jag var höggravid så jag tänkte inte ens tanken:) Hoppas att allt är bra för övrigt, nu längtar vi efter bebisbilder;)
KRAMKRAM

2007-09-18 @ 20:51:52
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Emma & Henke

Skickar massor med kramar & nospussar till Östen! Krya på dej....
Vi vet att det är tråkigt med "vila", men man får se det som om att man vilar i form! =)
Hoppas att allt är bra med er....
kramar Emma & Henke

2007-09-19 @ 07:29:39
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Minus

Krya på dej Östen!
Jag har också haft denna hemska sjukdom, men jag blev frisk av meducien som jag fick äta i jättemåååånga veckor, så det blir ju du också!
Kräv lite extra lyx från matte nu när du är sjuk! Pillrena kan man få i köttbullar t ex, och extra god mat, och sova sängen och såna viktiga saker. OBS! Bara du alltså, INTE Sudden. Så det så :-)
Puss från MinuS

2007-09-20 @ 20:55:58
URL: http://minusen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback