Bara Östen och matte...

... och förstås sex andra hussar/mattar med hundar var idag i Fulltoftaskogen och viltspårade i FRK:s regi! Många kom från Spader Damens kennel, men vi gjorde också två nya bekantskaper i form av Helene med Wallander och Mattias med Boston. Marken vi hade fått tilldelad var stor och ganska öppen med mycket kalhyggen, men ändå lyckades vi lägga de flesta spåren i tämligen oländig terräng... Alla hjälptes åt, så medan Ulrika och jag la spår till Cappucino och Wallander (det var skönt att slippa lägga spåren själv, risken att gå vilse var hög!) gick Helene ut spår till Östen. Under tiden som spåren "mognade till sig" fikade vi och pratade. Vädret var perfekt!

Det visade sig i de flesta fallen att terrängen innebar större utmaningar för förarna och de som la ut spåren än för hundarna! Alla hundar arbetade fint och tyckte det var roligt. Lite mindre "missöden" inträffade förstås som alltid, med klövar som gömt sig för bra, vinklar som försvunnit och träd som snott in sig i spårlinor.

Östens spår gick bitvis genom vad som mer kan betecknas som djungel än skog eller snår. Fast jag hade mig själv att skylla, eftersom jag "berordrat" Helene att bara svänga höger för att inte spåren skulle korsas. På sina ställen hade Helene fått krypa fram för att kunna lägga ut det... Östen hade inga större problem att följa spåret, men det hade däremot matte emellanåt. Ofta såg jag inte hunden alls, utan bara linan någon meter fram... Till spårslutet kom vi i alla fall, och Östen var så lycklig så över att få spåra och inte minst vara "ensam" med matte!

Tack Helene för ett spår som verkligen gav oss en utmaning! (Det förefaller inte ha satt igång förlossningen ännu, så du kan nog vara lugn på den punkten...) Och tack alla ni andra för en jättetrevlig dag!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var himlans kul att få stifta bekantskap med lite nya anskiten. Vi håller med om allt du skrivit, vädret var perfekt, verkliga utmaningar för oss alla, fast i lite olika former. Kul att du såg mitt spår som en utmaning, vill du så kan vi göra om det någon gång, jag ställer mer än gärna upp och Wallander går gärna fler "ök-terrängspår", för vi skall hårdsatsa nu...
Tack alla än en gång för en trevlig dag!

2007-09-09 @ 21:22:19
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Vi missade en trevlig dag förstår jag. Men ibland får hundarna backa för andra nödvändigheter. Hoppas att väntan inte blir för dryg nu inför höstens stora final.
Kram Carina

Postat av: Sara & Salsa

Vad kul att det blev lyckat igår. Vår familj var lite bakis igår efter dopet i lördags, så vi stod över. Men ikväll blir det lydnad på klubben! Elsa gillar förresten hundpussar nu, men icke i början. Så de vänjer sig. De är så illa tvungna ju :D

2007-09-10 @ 11:41:04
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Sara & Salsa

Du är utmanad. Kolla vår blogg!

2007-09-11 @ 07:55:52
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback