Konster sökes!

Östen "behöver" lära sig nya konster, men min fantasi tryter... Är det någon som har någon idé (hyfsat realiserbar) om vad jag skulle kunna lära honom? Han älskar att lära sig nytt och tänker väldigt självständigt vid inlärningen - försöker genast lista ut vad jag vill, så det får gärna vara svåra grejer med flera moment i.

Häromdagen testade jag om han kunde använda Sudden som rundningsmärke. Jag satte alltså Sudden en bit ifrån oss och skickade Östen att runda honom. Första gången gjorde han precis det, men när jag sen ökade avståndet hittade han istället på en ny grej - springa bort och pussa Sudden! Det såg alldeles underbart ut! Sudden fattade ingenting, men när jag jublade blev även han glad och kom springande för att få godis.

Jag lärde Östen för rätt länge sen att på kommandot  "ringa" så skulle han springa bort och runda det jag pekade på, t.ex. ett träd, en bil, en person etc. Detta har jag dock inte tränat på väldigt länge. Igår provade jag att skicka honom runt en ganska stor container, och han gav sig genast iväg. Men det visade sig att porten in i containern stod öppen, så han sprang in där och kom inte ut igen - det fanns ju ingen väg runt! Efter ett par försök förstod han till slut att denna "genväg" var fel väg.

Vi började också träna på "dansa" igår, alltså stå på bakbenen, men jag tycker egentligen inte att den typen av konster är så kul. Det är mycket roligare med knepiga grejer, där han måste tänka och koncentrera sig. En av de nyaste grejerna som han nu börjar få riktigt bra koll på är en konst som inte har nått namn, inte har det fått nåt ordentligt kommando heller. Men han vet uppenbarligen vad jag vill ändå. Konsten går till som så att han backar ifrån mig, snurrar ett halvt varv på 2-3 meters avstånd och backar sedan tillbaka mot mig så att han hamnar mellan mina ben! Nu när han kan det bygger jag ibland på med att fortsätta framåt med honom gåendes "fot" mellan benen på mig (konsten "mellan"). Sen kan vi gå baklänges, vända höger eller vänster medan han hela tiden har ögonkontakt med mig (han håller på att knäcka nacken på kuppen).

Den roligaste konsten vi har lärt in är baklänges-zickzack. Det tog sin lilla tid och krävde att ett antal moment lärdes in för sig först innan de kunde sättas ihop till en sammanhängande rörelse. Detta är en omvänd "vanlig" zickzack mellan benen på mig. I den vanliga går ju både matte och hund framåt medan hunden går slalom mellan benen, men i den omvända går båda baklänges. Det kräver massor av precision hos hunden! I början hände det ofta att han missade och hamnade utanför benmellanrummet, men inte nu längre. Nu backar han slimmat runt mina ben, i högsta tempo. Detta trick kan jag verkligen rekommendera om man vill ha 1. en ordentlig utmaning, 2. ett perfekt partytrick att imponera med!

Hur som helst. Snälla kom med lite tips på nya utmaningar för Östen och mig! Jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att lära honom dem, så länge de är rimliga vill säga.

Kommentarer
Postat av: Malin

Låter som ni är ett blivande freestyle-ekipage.. *fniss*

Postat av: Heléne och Zico-Bus

Precis min tanke - freestyle alltså! Därför googlade jag lite och hittade denna länken. Här finns ju nästan allt du behöver.
http://www.k9world.se/freestyle.php#positioner

Träna på - sen kan du ha uppvisning när vi har tävlingar och utställningar nere på klubben :D

2007-02-28 @ 12:44:59
URL: http://www.zicolino.se
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Precis min tanke - freestyle alltså! Därför googlade jag lite och hittade denna länken. Här finns ju nästan allt du behöver.
http://www.k9world.se/freestyle.php#positioner

Träna på - sen kan du ha uppvisning när vi har tävlingar och utställningar nere på klubben :D

2007-02-28 @ 12:45:23
URL: http://www.zicolino.se
Postat av: Malin (Oscar)

Ni kör ju redan sådan överkurs så ni är ju jättesvarå att hitta på konster till. Du får väl lära honom nåt matnyttigt som tvätta bilen eller nåt. Med svampar på alla tassarna så han inte repar lacken:) Nä skämt åt sido jag kan inte komma på nåt bra såhär på rak arm faktiskt men kommer jag på nåt så återkommer vi,

//Malin o Oscar

2007-02-28 @ 15:04:19
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Emma & Henke

Jag gillar oxå konster...... och köpte en bra bok som heter -Hund lekar, skriven av Mary Ray & Justine Harding (köpte den på adlibris) Annars kan jag varmt rekomendera DOGBOXEN! En riktig utmaning för Henke ialla fall. Hjärn gympa är alltid nyttigt.
Krameli kram

2007-02-28 @ 15:46:05
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Sara & Salsa

Tja... Är nog ganska dålig på sånt själv. Det svåraste Salsa gör är nog att apportera köttbullar och korv. Har funderat på att lära henne åka skateboard, men har ingen. Får väl sno av syskonen, tur man har små såna :) Du kanske kan be honom bocka fint, du vet med ett framben framlyft, så som cirkushästar gör...
Lycka till!

2007-03-01 @ 22:15:26
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Sara & Salsa

Tja, Salsas svåraste är nog att apportera mat, typ korv och köttbullar. Men jag funderar på att låna en skateboard av lillebror... Får väl se om det går att lära henne åka. Pröva ni med! Annars är jag också rätt dålig på nya idéer...

2007-03-02 @ 14:44:21
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Sara & Salsa IGEN!

Nu måste jag förklara! Först skulle jag lägga in en kommentar och då funkade det inte, så jag gav upp. Sen återgick jag lite senare och lade in en ny, och nu är BÅDA där! Fattar ingenting... Tänk att jag alltid ska höras mest, t.om. på nätet ;)

2007-03-02 @ 14:46:45
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Du ska inte var ledsen Sara. Samma sak hände mig, därför ligger min kommentar också två gånger. Så vi är två om att vara lite tjatiga och upprepa oss :D
/Heléne

2007-03-02 @ 15:09:29
Postat av: Malin

Våra bloggar ballar ur totalt verkar det som!! Ser fram emot bilder på dig & hund i matchande freestyle-outfits!! *fniss*

2007-03-02 @ 20:53:59
URL: http://madofi.webblogg.se/
Postat av: Malin

.. ha ha ha nu blev jag spam-misstänkt oxå!!

2007-03-02 @ 20:54:27
URL: http://madofi.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback