Felix på tjejbesök

Igår var Felix med föräldrar inbjudna på lite fika hos hans kompis Tove! Vi gick i samma föräldragrupp som Toves föräldrar, Anki och Andreas, och träffas fortfarande en eller ett par gånger i veckan tillsammans med ytterligare några föräldrar med barn. Tove är fem dagar äldre än Felix. Igår bjöds det härlig nybakad äpplekaka till oss och närkontakt med Tove för Felix.

När vi kom sov Tove. Då passade Felix på att vänslas lite med mamma. Sällan har jag blivit så mycket flåsad i örat och attackpussad som jag blivit de senaste veckorna av min son...

image301

När Tove vaknade fick hon på ett bryskt sätt känna hur det kan vara att umgås med pojkar. Felix tog ett rejält tag i hennes hår med båda händerna, och lyckades tvinna in fingrarna ordentligt innan vi fick isär barnen...

image302

Det var inte alls skönt, tyckte Tove - föga förvånande. Notera dock Felix belåtna min.

image303

Efter att ha försonats igen kunde de sitta såhär fint bredvid varandra i soffan.

image304

Felix verkade mycket nöjd med besöket...

image305

Glad påsk

image300

Lite bilder...

Har inte så mycket att skriva om idag, så jag tänkte hålla mig till att visa lite bilder. Det var länge sen Felix fick vara med, så här kommer några foton på honom från i lördags:

image293

image294

image295

Och så ett par andra bilder där Photoshop har haft ett finger med i spelet. Vi har nu lärt oss ytterligare fräcka funktioner som gör att man ibland känner sig som en trollkarl... De tristaste bilder kan bli SÅ häftiga!

image298
Cool solnedgång.

image299
"Glödande" träd på Kobjer.

Dagens eftermiddagspromenad...

... företogs med hela familjen till hundrastgården i Värpinge, där det finns gott om utrymme att röja på. Några bilder från denna "happening" är ju ett måste!

image284
Stilstudie på Östen - kolla benet i marken!

image285
Du kan inte ta mig!

image286
Sudden i galopp.

image287

image288
Matte med sina allrafinaste hundar!

image289
Pojkarna Vov, Östen och Sudden.

image290
Otrimmad Sudden...

image291
... och en likaledes Östen.

image292
Snyggingen Östen börjar bli lite trött.

Regn och rusk

I Lund regnar det för fullt nu. Det är en sån där dag när man önskar att hundarna ville använda kattlådan så att man själv kunde sitta och kura framför tv:n med en kopp choklad i handen... Nu hade det väl inte blivit så ändå, för Felix är inne i sin mest klåfingriga ålder och sliter tag i allt som finns inom hans räckhåll - inklusive koppar och fjärrkontroller till tv:n. Han förefaller bli en teknikintresserad kille, åtminstone är det redan datorn, telefonen, fjärrkontrollerna och datormusen som är de mest attraktiva - och förbjudna - leksakerna i hans värld.

Felix ställer också stora krav på att det ska vara action! Tiden då han satt eller låg stilla i mitt knä medan jag läste eller löste sudoku är för alltid förbi. Nu ska det hoppas upp och ner i knäet, klösas i ansiktet, dras i håret, knipas i kinder, pillas på allt inom räckhåll och kasta sig efter allt utom räckhåll, och så förstås snackas. Under tiden får mamma gärna göra magpruttar, slänga upp Felix i luften och sjunga sånger och ramsor där man samtidigt gör rörelser med ben, fötter och armar på bebisen... Ja ni hör, här är det fullt upp!

Men ibland sover han också, som just nu. Då passar jag på att leka lite med min favoritleksak - datorn - och favoritprogrammet (som ni nog redan märkt) Photoshop. För er som redan har programmet men vill lära er det bättre kan jag rekommendera
www.moderskeppet.se, där det finns en jättebra instruktionsvideo som man kan ladda ner gratis!

image283

Duktig kille!

image282
Sudden har tagit sin andra etta i öppen klass viltspår!!! Vi hade bokat in Ingvar Persson som domare och gick provet utanför Löddeköpinge, strax intill motorvägen. Det började ösregna när jag var på väg dit, men duggade sen mest när vi gick.

Sudden tog upp spåret fint, gick de första två sträckorna utan problem och tog även de två första vinklarna klockrent. Den ena var en återgång, fick jag veta sen. På sträcka tre fick vi dock lite problem. Antagligen hade "riktigt" vilt korsat spåret, för Sudden gick av spåret både åt höger och vänster och sökte. Han fick jobba länge och väl innan han kom vidare, men var hela tiden koncentrerad och arbetade oförtrutet. Sen tog han nästa vinkel fint igen, hade ett kortare tappt på sträckan därpå - som jag inte ens märkte - och efter ännu en vinkel där han visst sneddade lite var vi plötsligt framme vid klöven! Den låg lite gömd, men undgick minsann inte Sudden. 23 minuter tog det hela, alldeles lagom alltså.

Det här var jätteskoj, nu hoppas jag att formen håller i sig ett par veckor till...!

Skoj med Photoshop

Den nya kameran har kompletterats med ett inköp av Photoshop som Fredrik och jag för närvarande håller på att lära oss. Kul värre är det, att såväl skapa galna surrealistiska bilder som att med lite mindre medel ge mer dramatik i fotona. Här är några exempel:

image276
Min personliga tolkning av Titanic...

image277
Felix med kusiner

image278
Lite magi i apporteringen?

image279
Östen förstås

image280
Fett ös med Sudden

image281
Östen igen

Hej mitt vinterland...

Äntligen SNÖ! Snabbt ut med hundarna, Fredrik och kameran. Felix hängde också på, men sov sig igenom fotosessionen. Så här blev resultatet:


ÖSTEN:

image265

image266

image267

image268

image275


SUDDEN:

image270

image271

image272
Var är Sudden? Tittut!

image273
Sudden har nyligen lärt sig zick-zack mellan benen.

image274


Äntligen kurs!

Något av det roligaste jag vet är att gå kurs! De flesta kurser är skojiga, men allra roligast är det förstås med hundkurser. Därför var det en "svår tid" i höstas när jag inte gick en endaste... Nu är Felix stor nog att få slippa sin mamma några timmar då och då, så under våren ska båda hundarna (och jag) få gå kurs igen!

Den första kursen började igår. Det var rallylydnad på Lunds Brukshundsklubb. Östen älskar ju träning med mycket glädje och kontakt, samtidigt som han är van vid att jag klurar till det för honom med nya konster och övningar. Alltså tyckte jag att rallylydnad vore perfekt för honom! Där ska man gå en bana och följa vad som står på skyltar som man kommer fram till. På någon kan det stå att man ska lägga hunden och sen gå ett varv runt den, på en annan att man ska göra halt, öka eller minska tempot. Och så finns det förstås en massa skyltar som anger riktningar, sväng hit eller dit, gör en 270- eller 360-graderssväng etc. Tanken är här att det inte är så himla viktigt med hundens position, utan att det ska vara glädjefyllt. Som förare får man också prata med hunden på banan.

image260
Sudden in action!

När vi anlände till Brukshundsklubben igår blev Östen eld och lågor så snart han upptäckte var vi var! Hela han spratt och det gick inte att missta hur kul han tyckte det skulle bli att få träna själv med matte. Rallylydnadsbanorna (som var väldigt enkla) klarade han galant, han dansade fram på banan med perfekt kontakt! Man måste förstås se honom själv för att kunna förstå hur han ser ut, men jag tror nog att de som sett Östen i sitt esse kan hålla med mig om att hela hunden lyser! Få hundar har den utstrålning och karisma som han har i det läget (ok, lite partisk är jag kanske...). Enda synpunkterna vi fick igår var att eventuellt gå lite långsammare, jag drar gärna upp tempot på banan.

Sudden fick hänga med till klubben för att träna lite agility. Han ska nämligen börja på fortsättningskurs i agility om en månad. Nu är det ju så att han inte har gått nybörjarkursen, men han kan redan alla hinder och platsar därför inte heller där. Igår tänkte jag kolla hur minnet hans var, för det var över ett halvår sen han senast konfronterades med hindren... Det visade sig faktiskt att hans minne verkade ha spelat honom ett spratt - för han var mycket BÄTTRE än senast! Genast han fick se slalomet - som till på köpet var för småhundar - kutade han dit och tog det supersnyggt! Trots att han har tränat väldigt mycket mindre än Östen så är hans slalom bättre! Övriga hinder gick lika bra, kontaktfälten tog han fint, så det ska bli roligt att börja träna med honom också snart. Med tanke på vad jag såg igår så tror jag faktiskt att han skulle kunna bli riktigt duktig... Det blir nog till att "släpa" ut honom på några tävlingar så småningom. Han är otroligt snabb!

Det var, som ni förstår, alltså en glad och nöjd matte som körde från brukshundsklubben igår kväll!

image262
Simma kan han också, Suddisen!

Eftersom det var så länge sen jag bloggade nu - en hel vecka! - så kommer här lite uppdateringar på vad som mer hänt sen sist:

I torsdags morse körde jag ut tidigt på morgonen och rastade hundarna utanför Odarslöv, samt la två spår som skulle ligga till på kvällen - ett led i min ambition att lära Östen att gå spår som legat länge. Så 5-6 timmar senare åkte vi tillbaka och mötte då även upp Lena och Guinness. Innan spårandet blev det lite apportering för alla, och framför allt Östen imponerade med ett väldigt snabbt och effektivt sök. Även Guinness gjorde ett par riktigt fina markeringar! Spåren gick ganska bra också, även om de två bröderna klyddade lite grann - men så låg också deras spår delvis på en kulle där det blåst hela dagen (för att ytterligare krångla till det hade jag snitslat lite dåligt...). Östen klarade åtminstone sitt bra, och det var ju huvudsaken.

image263
Felix på femmånadersdagen!

Dagen därpå agerade jag chaufför när Lena skulle hämta hem sin nya lilla tjej, Grappa! Det är en supersöt liten brun flicka, som verkar full av energi. Det ska bli jätteroligt att få följa henne framöver, förhoppningsvis får väl även hon hänga med ut i skogen så småningom!? I bilen på vägen hem turades hon och Felix om att hålla konsert... Först pep (snarade skrek) Grappa, då blev Felix rädd och började gråta, varpå Grappa tystande. När Felix till slut också tystande satte Grappa igång igen och fick ljud i Felix... Så höll det på ända tills först Grappa somnade.

image264
Store grabben!